Lyt til artiklen:

Utilfredsstillende arbejdsmiljø ved Hovedstadens Letbane

00:00
Hastighed: ???x
03:06

Abonnementsartikel

De første skinner er lagt til den 28 kilometer lange strækning mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby.

I 2021 nåede anlægsarbejdet frem til Ishøj, og der er nu arbejde i gang langs hele letbanens strækning. De første skinner til Hovedstadens Letbane er blevet lagt på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup, hvor tog- og systemleverandøren er flyttet ind.

Bestyrelsesformanden i Hovedstadens Letbane glæder sig over aktiviteterne, som ventes at tage til i 2022.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I 2021 rundede vi en stor milepæl i letbanebyggeriet. På kontrol- og vedligeholdelsescentret blev bygningen færdig, og leverandørerne af tog, systemer og teknik rykkede ind. Her er de første skinner på letbanen nu lagt, og ikke langt herfra kan man også se den første station, Glostrup Nord. Det er dermed blevet lettere at fornemme, hvordan det vil se ud, når letbanen står klar i 2025. Langs hele linjen er anlægsaktiviteterne øget, og der bliver skruet yderligere op for aktiviteterne her i 2022, siger Jakob Thomasen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

Optimismen er dog knap for tydelig, når det kommer til situationen omkring arbejdsulykker. I 2021 skete der hele 12 ulykker med fravær i forbindelse med anlægsarbejdet til letbanen.

Trods en målrettet indsats for en styrket sikkerhedskultur, er ulykkesfrekvensen på letbaneprojektet steget i 2021 sammenlignet med tidligere år. Hvor der i 2020 ikke skete ulykker med fravær, er der i alt sket 12 ulykker med fravær i 2021. Den årlige ulykkesfrekvens for arbejdere er derved steget betydeligt og lå i 2021 på 33,2. Til sammenligning var den gennemsnitlige ulykkesfrekvens for arbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Danmark på 30,3 i 2020 (DA Ulykkesstatistik).

Der har været en betydelig variation i sikkerhedspræstationen i 2021 blandt de forskellige entreprenører. Således havde Siemens-Aarsleff Rail en ulykkesfrekvens på nul, mens CG Jensen havde en ulykkesfrekvens på 54,9. Per Aarsleff præsterede i 2021 en ulykkesfrekvens på 19,4. M. J. Eriksson havde ikke fysiske aktiviteter på projektet i 2021. Den akkumulerede ulykkesfrekvens for hele projektet var på 20,2 med udgangen af 2021.
Ulykkesfrekvensen betragtes som uacceptabel og selskabets fokus vil være på at identificere tiltag i samarbejde med entreprenørerne, for at vende den stigende tendens.

- Vi skal forbedre sikkerheden, og Hovedstadens Letbane arbejder intensivt på, at det skal ske. Det handler om, at vi sammen med entreprenørerne identificerer og sætter de rigtige initiativer i gang for at vende den kedelige tendens. En stærk sikkerhedskultur er forudsætningen for at lykkes, og det vil Hovedstadens Letbane arbejde målrettet for hver dag gennem vores vision "Sikkerhed på rette spor, siger Hovedstadens Letbanes bestyrelsesformand.