Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
ARBEJDSPLADSEN: Scantruck A/S
Abonnementsartikel
ARBEJDSPLADSEN besøger denne gang Scantruck, som er en af Danmarks største udbydere af entreprenørmateriel og -maskiner. Lige nu kæmper de med lange leveringstider, men kigger samtidig frem imod en batteridrevet maskinverden.
De står på rad og række og skinner om kap i gult og rødt. Men skulle man være fristet til for eksempel at købe en ny Manitou hos Scantruck, så må man væbne sig med tålmodighed. For alle maskinerne i de store haller er for længst solgt. Ligesom de fleste andre forhandlere, så kæmper Skive-virksomheden nemlig lige nu med lange leveringstider.
- Vi sælger normalt 46 nye Manitou i måneden, men lige nu er der vel en 15-20 stykker her i hallen, så vi mangler jo en del maskiner, siger direktør Bo Sundroos.
- Forsyningslinjerne er lige nu meget pressede. Jeg vil tro, at vi kunne sælge mange flere maskiner lige nu, end vi rent faktisk gør, siger Bo Sundroos.
Men trods udfordringer, så ruller de godt 225 medarbejdere ved Scantruck videre, lidt ligesom de larvefødder der sidder på de store Komatsu-maskiner de sælger.
- Det gode er jo, at vi er yi alle brancher. Så er der en branche, der går lidt ned, så er der en anden, der går op, siger Direktør, Bo Sundroos.
Han påpeger, at grundtanken med Scantruck netop var at have Manitou til byggeri over jorden og så Komatsu til infrastruktur i jorden, såsom veje.
- Lige nu er der jo sat milliarder af til veje, kloakker og så videre. Så går Manitou lidt ned, så går Komatsu lidt frem. Og vi må sige, at i øjeblikket er det sidstnævnte, der for første gang er størst i Scantrucks historie. Komatsu er faktisk en de få, der stadig kan levere maskiner i øjeblikket, siger Bo Sundroos.
Brugtcentret bugner
Mens det kan være svært at opstøve en fabriksny Manitou, så har sælger Mikkel Balling masser af brugte maskiner til salg i Scantrucks brugtcenter.
- Vi har faktisk rigtig travlt. Fordi folk ikke kan få en ny maskine, så kommer de herned og leder efter en brugt. Så lige nu bruger vi meget tid på at lede efter flere maskiner, som vi så tager hjem og gør klar til salg, siger Mikkel Balling.
Men også i brugtcentret har 2022 allerede budt på forandringer og nye udfordringer.
- Jeg har også kunder fra Ukraine og Rusland., som man jo har haft en samtale med og egentlig syntes, at de var flinke mennesker. Men nu er det pludselig en helt anden verden, hvor jeg skal håndtere snakken på en anden måde. De er jo stadig er interesseret i grej fra os, men med ny lovgivning skal jeg forholde mig til om jeg egentlig må eller overhovedet skal sælge noget til for eksempel russerne, siger Mikkel Balling.
Indtil nu har Scantruck ikke solgt noget til russerne, og som det er lige nu, så kommer de heller ikke til det, ifølge Mikkel Balling.
Bedst på batterier
Krigen i Ukraine skaber også mere uventede ringe i vandet - også hele vejen til Skive. Den grønne omstilling har nemlig fået et ekstra skub, og her kan Scantruck vise sig at have et forspring, mener direktøren:
- Noget af det som er rigtig spændende er vores Weycor-maskiner. Her har vi sammen med Weycor lavet en af deres maskiner om fra diesel til el. Her har vi haft N.C. Nielsen med ind over, da de laver deres egne Litium-batterier. Batterierne er faktisk så gode, at Weycor-maskinen kan køre hele dagen på el, siger Bo Sundroos og fortsætter:
- Og det har jo meget spændende perspektiver, som vi satser på at gøre meget mere i. Faktisk er vi også i gang med at ombygge nogle Komatsu-maskiner til el, siger Bo Sundroos.
De helt store maskiner kan dog blive en teknisk udfordring at føre over på batterier. Men måske har Scantruck fundet løsningen:
- Vi sætter et 80-volt batteri i, hvor de andre kører med 48-volt. Det vil sige, at du har dobbelt så stort batteri i vores maskiner, samtidig med, at du kan lade, når du holder pauser. På den måde kan du holde maskinen kørende i utrolig lang tid, forklarer direktøren, der ikke er i tvivl om, at vejen forude er grøn.
- CO2-regnskab bliver en vigtig del i fremtidens byggeri. Og her vil der jo komme fokus på om man kører maskiner på diesel eller el. Samtidig vil der være fordele i at køre på el inde i en baggård, da den støjer noget mindre.
I følge Bo Sundroos så vil det gå samme vej som i bilindustrien, hvor der for alvor er kommet fart på elektrificeringen. Og derfor er Scantruck ifølge ham klar til at gribe de nye muligheder som en elektrisk verden byder på.
- Det er et nyt ben vi kommer til at stå på. Og her er det altså en kæmpe styrke, at vi er i N.C. Nielsen-gruppen, hvor vi har en masse speciale i batterier og el. Så man kan godt sige, at vi faktisk allerede har et lille forspring til konkurrenterne smiler Bo Sundroos.