Lyt til artiklen:

Banedanmark banker fundament til klimavenlig bane på plads

00:00
Hastighed: ???x
02:24

Abonnementsartikel

I weekenden gik Banedanmark i gang med at etablere betonfundamenter i forbindelse med elektrificeringen af strækningen mellem Fredericia og Aarhus.

Banedanmark er i fuld gang med at elektrificere jernbanen mellem Fredericia og Aarhus. Arbejdet med at skabe en grønnere jernbane er nu så langt, at projektet kan gå ind i en ny fase.

Det er blevet tid til, at selve fundamentet og masterne til de fremtidige kørestrømsanlæg skal på plads langs banen. Det sker samtidig med, at der bliver lagt fiberforbindelser, laves broarbejde og sporene opdateres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Pressefoto.

- Jeg er rigtig glad for, at vi nu kan gå i gang med næste vigtige del af projektet, og dermed komme et skridt tættere på at sætte strøm til jernbanen, som gør det muligt at indsætte fremtidens eltog, der både er hurtigere, mindre støjende og langt mere klimavenlige, siger Jette Aagaard, der er direktør i Banedanmarks Elektrificeringsprogram.

Hensyn til pendlere

Det er helt konkret betonpæle, der skal placeres og slås ned med slagkraftige rammemaskiner. Den første betonpæl blev slået i den 3. april cirka to kilometer fra Fredericia Banegård. Herfra vil rammemaskinen arbejde sig op mod Aarhus i løbet af det kommende års tid.

Selve arbejdet vil foregå på ét spor ad gangen i tidsrummet kl. 21 til 06.

- Strækningen er en hovedpulsåre for mange pendlerne, og det er derfor vigtigt for Banedanmark at forstyrre togdriften mindst muligt, hvorfor vi har prioriteret, at arbejdet skal foregå om natten. Vi holder hele tiden sporene åbne, så der fortsat kan køre tog af hensyn til passagerer, siger Jette Aagaard.

Maskinen rykker hurtigt videre

Arbejdet vil blive udført af to rammemaskiner, der hver især kan nå at ramme 12 betonpæle pr. nat. En pæl tager op til 30 minutter at ramme, såfremt der ikke er hindringer i jorden, hvorefter maskinen arbejder sig videre. De op til 10 meter lange betonpæle er allerede placeret ude langs sporet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efterfølgende vil masterne til kørestrømmen blive monteret.

- Man kan desværre ikke bygge uden støj. Derfor kan vi desværre ikke undgå, at der vil være enkelte perioder med støj. Vi bestræber os på at klare arbejdet så effektivt som muligt, og maskinen vil hurtigt rykke videre. Vi sørger desuden for at holde borgerne løbende orienteret om støj og natarbejde, siger Jette Aagaard.

Banedanmark forventer at sidste betonpæl bankes i ultimo marts 2023.