Lyt til artiklen:

M.J. Eriksson tager hul på ny etape af motorvejsudvidelse

00:00
Hastighed: ???x
04:49

Abonnementsartikel

VIDEO: På E20 Fynske Motorvej arbejder M.J. Eriksson i øjeblikket på en udvidelse fra to til tre spor. Nu har man taget hul på endnu en etape af det store vejprojekt.

De fleste, der har kørt af motorvejen henover Fyn de seneste par år, har nok lagt mærke til, at der er et stort vejarbejde i gang. Det er M.J. Eriksson, der er i færd med at udvide motorvejen mellem Gribsvad og Nr. Aaby fra to spor til tre, som man allerede har gjort det først fra Middelfart - Nr. Aaby tilbage i 2013 og dernæst fra Odense V til Gribsvad i 2019-20.

rich-media-1
Der er i alt 16 gravemaskiner på arbejde ved motorvejsudvidelsen. Foto: Tim Søgaard.

Arbejdet på strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby begyndte man på i april 2021. Her har man delt strækningen op i to etaper, hvoraf den første blev færdig ved udgangen af 2021. 1. april gik man så i gang med den 2. etape af den strækning, og det er det sidste stykke i denne ombæring.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udfordrende projekt

Projektchef hos M.J. Eriksson Martin Iversen beretter om et projekt, der kræver detaljeret planlægning.

- Udfordringerne ved sådan et projekt, hvor vi skal udvide motorvejen i stedet for at lave en ny, er blandt andet logistikken med hensyn til trafikken. I dagtimerne skal vi hele tiden sørge for at holde to spor åbne i hver retning. I nattetimerne kan vi spærre et spor, hvis vi har nogle arbejder, der skal foregå ude i selve sporet, fortæller Martin Iversen.

Derudover er sikkerhed en vigtig faktor. Entreprenøren skal både sørge for trafikanternes og sine egne medarbejderes sikkerhed. Der skal eksempelvis altid være minimum én meter fra entreprenørens arbejdsområde til trafikken.

Det stiller også store krav til entreprenørens egen logistik, fortæller Martin Iversen.

rich-media-3
Projektchef hos M.J. Eriksson Martin Iversen. Foto: Tim Søgaard.

- Stort set al kørsel foregår med lastbiler. Vi har ikke mulighed for at bruge dumpere særligt ofte, som vi ellers ville. Derudover har vi også et regnvandssystem fra den eksisterende motorvej, som vi skal sørge for at håndtere, samtidig med at vi etablerer det nye regnvandssystem. Så det kræver en del planlægning af, hvor man starter og slutter i forbindelse med udførsel af projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange maskiner

I forbindelse med motorvejsudvidelsen har M.J. Eriksson rullet den helt store skare af maskiner ud.

På projektet har entreprenøren cirka 16 gravemaskiner i gang. De syv af dem kører på afvandingshold, der typisk består af en gravemaskine plus fører, en rørlægger og en kantmand, hvis der er behov for det. Derudover har man seks gravemaskiner, der i gang med afgravning, indbygning og miljøjord. Mulden, der ligger i vejkanten, skal køres som miljøjord og indbygges i støjvoldene. Derudover har man nogle gravemaskiner til at køre og tage imod jorden i de udsætningsområder, man har, siger Martin Iversen.

Derudover har man også tromler, gummigeder, en kran, en rammemaskine og nogle få dumpere i gang langs strækningen. 32 mand er beskæftiget ude i marken, mens 10 mand sidder på kontoret. I løbet af den kommende tid forventer man at opgradere på mandskab, så man kommer op omkring 40 mand i marken.

Genbruger materialer

I en tid hvor prisen på alle materialer er skyhøje og bæredygtighed er på dagsordenen, bliver der naturligt nok også tænkt meget i genbrugsløsninger på projektet.

- Vi gør meget ud af at genbruge de materialer, som findes på stedet. Det gælder både den jord, vi opgraver fra bassinerne. Har den ikke helt den beskaffenhed, den skal have, for at vi kan genindbygge den, så kalkstabiliserer vi den, for derved at kunne genindbygge det, fortæller Martin Iversen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Jorden, der opgraves fra regnvandsbassinerne langs strækningen, genindbygges blandt andet i jordvoldene langs vejen. Foto: Tim Søgaard.

Derudover forsøger man på denne etape at anvende såkaldt BSM-asfalt på et stykke. Det foregår ved at genanvende den asfalt, man fræser af, i den nye motorvej.

Klimavenlig asfalt

Den sidste etape af motorvejsbyggeriet kommer til at foregå frem til slutningen af oktober måned, hvor de sidste 5,5 kilometer skal færdiggøres. Derudover skal der lægges et nyt slidlag på hele strækningen, hvilket efter planen vil foregå frem til august 2023. Det nye slidlag kommer til at bestå af den såkaldte klimavenlige asfalttype, hvor friktionen mellem dæk og vej er reduceret, hvilket resulterer i en brændstofbesparelse.

rich-media-7
På projektet står M.J. Eriksson for at håndtere det eksisterende regnvandssystem, mens det nye anlægges. Foto: Tim Søgaard.

Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Omtrent 75.000 køretøjer i døgnet benytter motorvejen. Når udbygningen er komplet, sparer man anslået 28 timer på årsbasis mellem Nr. Aaby og Odense V, hvis man kører i myldretiden. Det svarer til otte minutter om dagen.

Med den nye infrastrukturplan 2035 er der bevilget omtrent 1,1 milliard kroner til at udvide E20 syd om Odense for at undgå en flaskehals ved byen. Hvornår det arbejde iværksættes, foreligger der endnu ikke en dato for, men en opdateret miljøkonsekvensvurdering skal gennemføres inden udgangen af 2023.