Lyt til artiklen:

- Vi kender ikke prisen om en uge

00:00
Hastighed: ???x
03:27

Abonnementsartikel

Uforudsigelige priser på råvarer og mangel på arbejdskraft kan få alvorlige konsekvenser for Dansk Infrastrukturs medlemmer, selvom opgaverne ligger og venter.

I Dansk Infrastruktur skal Torben Liborius på entreprenørsiden sørge for, at Infrastrukturplan 2035 kommer til at hænge sammen i en branche, der har svært ved at finde medarbejder og hvor prisen på råvarer kan trække trække tæppet væk under opgaverne næsten uden varsel.

- Det, vi står med lige nu, er næsten en gordisk knude; det er generelt i branchen svært at skaffe folk, og hvis der er projekter, der kommer til at blive lidt forsinkede, eller nogle der skal ned i tempo, så kan det være at arbejdskraftproblemet letter lidt - men det er ikke væk, forklarer Torben Liborius til Maskinteknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I branchen har man over mange år vænnet sig til, at prisudviklingen har været meget moderat, og ser man på hele perioden fra 2014 til 2020, så var den kendetegnet af en unormal stabilitet med en unormal lav prisudvikling. Men i 2022 er situationen en ganske anden.

- Vi går fra én yderlighed til en anden, og virker så voldsomt, som det gør, fordi det vi ser er meget voldsomt. Og det betyder, at der er mange virksomheder, og det gælder både rådgivere, bygherrer og entreprenørvirksomheder, der i øjeblikket simpelthen ikke aner, hvad det vil koste at lave en kilometer vej eller en kilometer cykelsti om et halvt år; de ved ikke engang hvad det koster at producere det om en uge, sådan som priserne svinger i øjeblikket på kritiske materialer i produktionen, siger Torben Liborius.

Faktisk er situationen så grel, så man lige nu i infrastrukturbranchen oplever, at der er energitunge leverandørvirksomheder, der stiller med priser, de kun kan garantere i tre dage.

- Det er grænsende til en absurd situation, vi står i, og der må man konstatere at selve AB-systemet (Almindelige Betingelser. Red) er en super god aftaleramme for bygge- og anlægsbranchen, men den er skabt i fredstid. Den er ikke skabt til en situation som den, vi står i nu, og det er man nødt til at tage højde for, konstaterer Torben Liborius og uddyber, at problemet er stort for både bygherre og de udførende entreprenører.

Uvished i mange led

De 98 danske kommuner bliver udfordret på, at budgetterne ikke holder i forhold til de priser, de kan få hjem nu. Og for entreprenørerne er det næsten umuligt at sætte en pris på sit arbejde, når man ikke kender råvareprisen få dage ude i fremtiden. Hertil kommer, at det i nogle tilfælde er meget usikkert om råvaren overhovedet kan skaffes hjem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der har eksempelvis været mangel på cement i foråret; der var betonfabrikker der med kort varsel lukkede, fordi de ikke kunne skaffe cement.

- Det er en usikkerhed på rigtig mange dimensioner; både priser, leverancer og arbejdskraft. Det er en hård tid, og det er man nødt til at forstå på begge sider af bordet, fastslår Torben Liborius.

I forhold til de igangværende kontrakter betyder de mange usikkerheder, at der i infrastrukturbranchen arbejdes på at udnytte den hjemmel, der er til stede for at få lavet indekseringer og prisjusteringer af noget at det arbejde, der allerede er sat i gang.

Findes der ikke en mindelig løsning på nogle af de voldsomme prisstigninger og leveringsbenspænd, så forudser Torben Liborius, at det kan få meget alvorlige konsekvenser for aktørerne i branchen.

- Det er jo et spil Sorteper, vi er ude i nu, og det bedste ville være at ende med at klippe kortet over og dele det, for hvis ikke der kommer en nogenlunde fair risikofordeling, så kan det være, at nogle af dem man havde håbet på ville byde på de næste opgaver, ikke vil være der til at kunne gøre det. Det er en konsekvens man ikke må være blind for, slutter Torben Liborius.