Lyt til artiklen:

Femern Bælt-tunnelen er halvvejs i gravearbejdet

00:00
Hastighed: ???x
01:34

Abonnementsartikel

Udgravningen til den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel til Tyskland har rundet en betydeligmilepæl. Der er nu gravet halvdelen af den samlede mængde jord til sænketunnelens rende i Femern Bælt.

Endnu en milepæl er nået i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Halvdelen af den samlede mængde jord er nu gravet ud til renden, som kommer til at rumme den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland.

Det hollandske konsortium FBC, der har opgaven med at udgrave tunnelrenden, har indsat nogle af verdens største gravemaskiner. Dertil kommer pramme, slæbebåde og andre arbejdsfartøjer, der støtter opgaven. Sammen med etableringen af tunnelfabrikken ved Rødbyhavn er over 1200 tunnelarbejdere nu beskæftiget med byggeriet af sænketunnellen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinfører på Danmarks største byggeplads: - Det er helt vildt stort

Se også:

Maskinfører på Danmarks største byggeplads: - Det er helt vildt stort

- Vi er stolte over at have nået 50 procent af gravearbejdet. Det er blevet muligt takket være ekspertise og dedikation fra FBC's medarbejdere og partnere samt brugen af flere specialiserede fartøjer og maskiner på land samt selvfølgelig takket være det gode samarbejde med Femern A/S, siger projektdirektør i FBC, Bart Pröpper.

Ifølge planen skal der udgraves op mod 19 millioner kubikmeter havbundsmateriale. Hovedparten af materialet genanvendes som landopfyld øst og vest for Rødbyhavn og ved Fehmarn på tysk side, hvor det bliver til ny natur og store rekreative områder.

Gravearbejdet på tunnelrenden til Femern Bælt-tunnelen gik i gang i juli 2021 og forventes at være endeligt afsluttet i 2024. Derefter kan det første tunnelelement sænkes på plads.

rich-media-5
Gravearbejdet på tunnelrenden forventes endeligt afsluttet i 2024. Pressefoto: Femern A/S.