Lyt til artiklen:

Asfaltbranchen kan blive grønnere

00:00
Hastighed: ???x
03:55

Abonnementsartikel

Vi skal med de bæredygtige briller se på hele processen og ikke kun materialet, mener ny chef for NCC Asfalt.

Asfalt som materiale kan næppe betegnes som specielt bæredygtigt, men der er alligevel en lang række faktorer, der kan påvirkes for at trække asfalt-branchen og -arbejdet i en grønnere retning. Det mener Jens Ejsing, som 1. februar i år satte sig i chefstolen hos NCC Asfalt i Danmark, hvor han får ansvaret for afdelingens i alt godt 450 medarbejdere.

- Hvis vi for alvor skal flytte os i den bæredygtige retning, skal vi se på hele processen og ikke kun selve materialet, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi har mange ingeniører her, så vores strategi bygger på viden og indsigt. Desuden ligger det i vores kultur, at vi hele tiden taler om og diskuterer, hvordan vi kommer videre ...

Direktør Jens Ejsing, NCC Asfalt

Det indebærer blandt andet energikilder til opvarmning, opvarmningstemperatur, maskiner, planlægning og kørsel.

rich-media-3
En række faktorer kan påvirkes for at trække asfalt-branchen og -arbejdet i en grønnere retning. Foto: Jonathan Grevsen/NCC.

- Rigtig mange parametre kan vi flytte på. Se for eksempel på transport at materiale. Her gælder det om at få asfalten fra den nærmeste fabrik, så der er rigtig meget at hente bare på dette isolerede område. Derfor er det vigtigt, at vi ser på det brede billede, når vi går efter klimagevinster, fastslår direktøren.

NCC Asfalt er Danmarks største asfaltproducent med 9 fabrikker spredt rundt på Danmarkskortet. Af samme grund er det derfor muligt at spare en hel del lastbilkørsel med lidt planlægning.

Fra svensk til svensk

Jens Ejsing tiltrådte som chef for NCC Asfalt efter en længere årrække i spidsen for Volvo Entreprenørmaskiner i Danmark. Selvom det er meget forskellige virksomheder og produkter, er der også en række sammenfald, som utvivlsomt har gjort overgangen lettere for den nye asfaltchef.

Han er med andre ord skiftet fra én svensk virksomhed til en anden, og samtidig kender han en hel del til asfaltbranchens maskinpark, da Volvo CE er ganske store på netop kørende grej til den branche.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foreløbig er han efter egen mening kommet godt fra start.

- Det er jo fantastisk, at man som 56-årig kan få lov til at prøve at arbejde med noget helt andet. Også selv om jeg ikke rent teknisk er af samme kaliber som mange af afdelingens meget kompetente og dygtige folk. Vi har mange ingeniører her, så vores strategi bygger på viden og indsigt. Desuden ligger det i vores kultur, at vi hele tiden taler om og diskuterer, hvordan vi kommer videre. Det er teknisk løsningsorienteret i en meget positiv stemning, som er ret fantastisk, lyder det fra Jens Ejsing.

Stærk fokus på sikkerhed

Et af de områder, der fylder meget hos den nye NCC-chef er sikkerheden for medarbejderne. Især dem ude i forreste geled i trafikken, når der udføres asfaltarbejde.

Alene for Vejdirektoratet skal NCC Asfalt i år udføre 57 kilometer asfaltering, og der kommer måske mere til. Når der samtidig er stort pres på at trafikken skal glide så let som muligt under arbejdet, handler det om at være meget opmærksomme på medarbejdernes sikkerhed.

- Mange kører for hurtigt og for tæt på, så vi skal være meget forsigtige. Vi er heldigvis rigtig gode til sikkerhed, som vi diskuterer meget. Vi tør tage det til næste niveau, og vi evaluerer alle tiltag. Giver de ikke mening, er vi heller ikke bange for at tage dem tilbage og i stedet prøve noget nyt, fastslår han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Synlig leder

Jens Ejsing bor i Jystrup mellem Ringsted og Roskilde, og han har ikke et fast kontor at køre ind til hver morgen.

- I stedet har jeg mulighed for at arbejde fra alle vores lokationer rundt om i Danmark, og det betyder samtidig, at jeg er mere synlig over for vores omkring 450 medarbejdere, end hvis jeg hver dag sad på kontor. Og da jeg af naturlige årsager ikke har teknisk indsigt nok til at være super operationel, har jeg til gengæld mere tid til at være leder, fortæller han til Maskinteknik.