Lyt til artiklen:

Aarsleff Rail skal bygge nyt jernbaneknudepunkt

00:00
Hastighed: ???x
01:54

Abonnementsartikel

Det bliver Aarsleff Rail, der i samarbejde med Per Aarsleff skal anlægge det store, underjordiske omstigningsområde på Ny Ellebjerg Station.

Metroselskabet har indgået kontrakt med Aarsleff Rail om at etablere det underjordiske omstigningsområde på Ny Ellebjerg Station (København Syd).

Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Omstigningsområdet skal fra 2024 forbinde metro og flere toglinjer, og gøre det nemt for de 37.000 daglige påstigere at komme rundt.

Når den kommende metrolinje M4 Sydhavn åbner i 2024, skifter Ny Ellebjerg Station navn til København Syd og bliver et af Danmarks største jernbaneknudepunkter med betjening af metro, bus, to S-togsbaner samt regional- og fjerntog. København Syd bliver derfor en ny "hovedbanegård" i København. Metroselskabet udvikler sammen med Aarsleff Rail det trafikale knudepunkt under jorden med et fælles omstigningsområde til de forskellige transportformer.

- Der er et stort ønske fra staten, kommunerne, trafikudbydere, passagerer og borgere i området om at gøre det nuværende Ny Ellebjerg Station til et mere overskueligt, trygt og indbydende sted at færdes. Fremover kommer tusinder af mennesker til at bruge København Syd hver dag, og et nyt omstigningsområde vil både give bydelen og hele hovedstadens kollektive transport et løft, siger Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet.

Det bliver Aarsleff Rail, der skal udføre arbejdet i One Company-samarbejde med Per Aarsleff.

- Vi har tidligere gennemført projekter i Ny Ellebjerg-området for både Metroselskabet og Banedanmark, og har erfaring med at løse de særlige udfordringer, som dette projekt frembyder. Blandt andet har vi dokumenteret, at vi kan udføre lignende projekter under snævre pladsforhold, mens trafikken på jernbanen opretholdes. Vi ser meget frem til at påbegynde arbejdet, siger administrerende direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup.