Lyt til artiklen:

Vejdirektoratet frygter, at entreprenør ikke færdiggør Storstrømsbroen

00:00
Hastighed: ???x
03:18

Abonnementsartikel

Storstrømsbroen er så stor en underskudsforretning for konsortiet SBJV, at Vejdirektoratet er bekymret for, om entreprenøren vil færdiggøre projektet.

Det har længe stået klart, at det italienske konsortium SBJV, der er entreprenør på den nye Storstrømsbro, kommer til at tabe penge på projektet - mange penge. Derfor frygter Vejdirektoratet, at entreprenøren kan finde på at kvitte projektet, før det er færdiggjort.

Den 29. marts 2022 blev politikerne i Folketingets transportudvalg orienteret om Vejdirektoratets bekymring på et lukket møde. Det er kommet frem, efter Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har spurgt ind til sagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transportminister Trine Bramsen har på baggrund af oplysninger fra Vejdirektoratet givet følgende svar:

- Rent stade- og aktivitetsmæssigt har Vejdirektoratet aktuelt ikke nogen indikation på, at entreprenøren ikke vil kunne aflevere broentreprisen i 2025. Det vurderes derfor fortsat realistisk, at broen kan åbne for biltrafik i 2025, men det forudsætter naturligvis, at entreprenøren opretholder fremdriften.

Derefter kredser ministerens svar om den længerevarende periode med blandt andet rejserestriktioner, globale forsyningsproblemer og generelt stærkt eskalerende materialeomkostninger, og hvilke konsekvenser det har haft og fremadrettet får for projektets pris, hvorefter det ordret lyder:

Storstrømentreprenør sender milliardregning til Vejdirektoratet

Se også:

Storstrømentreprenør sender milliardregning til Vejdirektoratet

- Med meget stor afstand mellem parternes vurdering af de rejste krav kombineret med, at der for entreprenøren er tale om en tabsforventning og likviditetsudfordringer i forbindelse med gennemførelsen af entreprisen, er der således en risiko for, at entreprenøren ikke kan opretholde den nødvendige fremdrift og ultimativt en potentiel risiko for, at entreprenøren forlader projektet. Hvis entreprenøren forlader projektet, vil det med al sandsynlighed påføre projektet større forsinkelser. Vejdirektoratet har på et lukket møde i Transportudvalget den 29. marts 2022 orienteret om dette samt om foreløbige overvejelser, der kan bidrage til at fastholde entreprenøren på projektet, uden at entreprenørens krav dermed accepteres.

Kristian Pihl Lorentzen bad ministeren om at redegøre for, hvad staten gør for, at tidsplanen holdes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som bygherre har Vejdirektoratet i sagens natur det overordnede ansvar for anlægsprojektet. Vejdirektoratet fører kontinuerligt tilsyn med entreprenørens fremdrift og følger desuden løbende op på forsinkelser sammen med entreprenøren.

- Vejdirektoratet foretager udelukkende kontraktbetalinger til entreprenøren for udførte arbejder, hvilket giver et naturligt incitament for entreprenøren til at sikre fremdriften, svarer Trine Bramsen til det.

Folketidende har spurgt Aldo Cattaneo, der er projektdirektør hos SBJV, ind til sagen.

Han siger, at det er meget usandsynligt, at SBJV opgiver at bygge broen færdig.

- Vi mener, at begge parter har en klar interesse i at finde en løsning på merudgifterne. SBJV er forpligtet til projektets succes og til at finde løsninger for at minimere virkningerne af de globale markedsforhold, siger Aldo Cattaneo til Folketidende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De første billister skulle efter planen have kørt over den nye Storstrømsbro i år, men åbningen for biler er udskudt til 2025. Jernbanen åbner efter planen i 2027.