Lyt til artiklen:

Liebherr rækker højt med opdatering på hjullæsser

00:00
Hastighed: ???x
13:37

Abonnementsartikel

Liebherr L556 XPower byder på brydekraft, hurtig transmission, fleksibilitet, løftehøjde og vægt i særklasse

For seks år siden præsenterede Liebherr deres XPower-serie, som blev bygget på de største hjullæssere fra Liebherr, der strækker sig over seks modeller, nemlig L550, L556, L566, L576, L580 og L586.

Sidste år kom Liebherr XPower-serien med en opdatering på deres populære modeller L550 og L556. Det er lige præcis den cirka 20 tons tunge L556 XPower, vi har med i denne PowerGear til test.

Artiklen fortsætter efter annoncen

L556 XPower er sat i test ved et skovfirma, hvor der både bliver brugt graveskovl og højtipskovl i henholdsvis sand, jord og flis.

rich-media-3
Løftehøjden til skovlkant er den højeste i sin klasse i forhold til længden på læssearmen. For testgummigeden er udstyret med en standard industrilæssearm, der læsser op til 4,2 meter. Foto: Jørgen Ahler.

Lækker og hurtig transmission

L556 XPowers transmission kører rigtig godt. XPower står nemlig for transmissionen, som er en split-gearkasse mellem en hydrostatisk og en powershift, som kører mellem hinanden, uden man kan mærke det. En del af opdateringen er transmissionen, der er forstærket.

Den hydrostatiske gearkasse vil køre ved lave hastigheder, og når der skal bruges noget kraft ved brug af læssearmen, når den skal læsse eller bryde.

0 til 40 kilometer i timen går rigtig stærkt, og transmissionen er meget kvik til at komme afsted og det samme gælder, når den skal arbejde ind i en stak er den kvik.

ZF-powershift-gearkassen bruges, når gummigeden er i hastighed og ved acceleration, og når der ikke skal bruges kræfter fra maskinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandingen af de to transmissioner har gjort, at der bruges 30 procent mindre brændstof end på modeller hidtil, og de bedste ting fra begge verdener bruges som en enhed.

Det kan mærkes, når der skal graves. Der bliver hjullæssere bare ved, og den er lyn hurtig til at komme op i fart - det spiller virkelig glidningsfrit og er nemt at bruge, da der ingen gear er at vælge mellem. Kun inde i touchskærmen kan der vælges max-grænser i hastighed, ligesom hvis man havde en trinløs transmission. Det fungerer rigtig godt, og er nemt at skifte mellem, hvis man skal læsse i lavere fart, og så afsted i en fart. Den klare sig også rigtig godt også i Auto-mode, så finder den selv ud af fart og opgaver.

rich-media-5
I touchskærmen kan der indstilles hastighedsgrænser i tre forskellige grupper, så der kan skiftes mellem flere hastighedsgrupper hurtigt. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Med denne transmission skal man, modsat flere andre, ikke bruge bremsen særlig meget, fordi at det er den hydrostatiske transmission, der bremser. Det er rigtig dejligt, man undgår at skulle holde bremsen nede tiden. Det er en tilvænningssag lige at få det printet ind i hovedet, men det er rigtig velfungerende. Det gør så, at olien ikke løber varm ved hårde arbejdsopgaver. Her går gearkassen og motoren ned i moment og arbejder efter det. Meget velfungerende.

Der er 40 procent automatisk differentialespærre i akslen, som gør rigtig meget, når der skal knokles ved læsning eller på løst underlag. Den tændes på knappen på stolpen, hvor der er ekstra knapper, hvor man kan se i touchskærmen, hvor meget man max vil have i hjulslip i procent.

rich-media-6
Der var godt med LED-lys på L556, både som arbejdslys og som kørelys foran og bagpå. Godt beskyttet er alle lygter. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Fin kabine

Kabinen byder på masser af udsyn ud og også med læssearmen hejst helt op, hvor man befinder sig meget behageligt i sædet i forhold til komforten, når man kører på både ujævnheder eller på pladsen. Man savner lidt plads til at have køletasken med eller mere aflægningsplads. Lydniveauet synes jeg også er behageligt især med de lave omdrejninger, motoren behøver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der kan udstyres som her med joystick til drejning. Det fungerer næsten helt fantastisk, fordi der er modstand i joysticket, og den følger retningen og bliver i den vinkel, som maskinen holder. Det giver en fantastisk føling med maskinen helt ned i de små bevægelser, og sensitiviteten kan indstilles i touchskærmen. Der er kørselsændringsknap i joysticket, som er placeret godt.

Men hør, jeg skrev også kun næsten fantastisk. Det er fordi, når det virkelig skal gå tjep, og der skal læsses lastbiler i en fart, så kan jeg føle, at det er joysticket,der sætter begrænsningen på drejehastigheden, fordi man venter nogle gange på, at den får drejet færdig, selvom den er skruet op på 100 procent. Det er en tilvænningssag.

Joysticket bliver i den retning, maskinen drejer til, så det giver endnu mere føling med læsseren, og så der genvejsknapper, man selv kan indstille til, hvad man vil have dem til. Jeg havde eksempelvis indstillet dem til vægt-nulstil, bægt-dødvægt og arbejdslys-tænd/sluk.

rich-media-8
Kunne måske ønske mig en bredere og længere kabine, især når man skal ind og ud af kabinen meget. Men ellers er den behagelig at opholde sig i komfortmæssigt. Foto: Esben Henneberg Nielsen
rich-media-9
Joysticket bliver i den retning, man drejer, og da det er hydraulisk styret, er det tilladt at køre med det på offentlig vej. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Brugervenlig touchskærm

Al information ligger i touchskærmen, og det er fint, for de har lavet en god, overskuelig betjening af skærmen, hvor hovedmenuen kan laves om, som man har lyst til - stort set.

Der er store menuer, som går videre til undermenuer med gode symboler i steder for tekst, og det synes jeg fungerer godt. Der er mulighed for at indstille skovlens højde og hældning, nøjagtigt som man vil have den, når man bruger klaveret til læssearmen til at styre nedreog øvre grænse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Touchskærmen kan fortælle, hvilken position/hældning i grader skovlen og læssearmen er i, i realtid. Det kan bruges som indstilling til, at den automatisk kan finde tilbage til en nedre grænse ved sænkning eller øvre grænse ved hævning. Det gør, at læssearm og skovl selv kan rette op til det, der er indstillet, og hvor det hele bruges ved at give det et ekstra hak i klaveret, når der skal hæves eller sænkes.

Det virker rigtig godt og er lynhurtigt til at finde den højde og hældning, man har indstillet den til.

Når vi snakker om de indstillinger til skovlen, så kan man ved skift af skovl gemme de indstillinger, man har, for der er to skovl-hukommelser i skærmen. Da jeg på testdagene skiftede mellem graveskovlen og højtipskovlen var det bare et tryk på skærmen og alt virkede, som man havde indstillet før. Dog skal man nulstille vægten og bruge lidt tid der for at være sikker på, at den passer 100 procent, men ellers dejligt.

Der er Soft-stop på læssearmen og skovlen. Det gør, at skovlen og læssearmen kan hastighedsindstilles i niveauer, så man undgår skovlen banker mod, når den lukkes helt sammen eller løftes helt i vejret. Det betyder, at lige før skovlen eksempelvis er tippet helt ned, så vil hydraulikhastigheden sænke sig de sidste centimeter for at undgå banken mellem skovl. Omvendt kan det slås fra, så skovlen kan bankes ren. En god detalje at kunne gøre.

Noget af det eneste, jeg mangler, er måske en scroll-knap ved armlænet for at få fuldstændig kontrol over touchskærmen, når det rigtig er ujævn, så man ikke rammer forkert med fingrene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-12
God betjening og på touchskærmen kan man skifte mellem små menuer og store menuer: Det er nemt at gå til og med gode symboler til, hvad man skal finde, bakkamera slår selv om i stor billede, når den sættes i bakgear. Det samme gælder knapperne på stolpen, der er en god og hurtig genvej til de ting, man skal bruge i hverdagen. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

I videoen herunder kan du set et udsnit af de ting, touchskærmen byder på.

Læssearmen

En del af opdateringen er en lettere læssearm, hvor vægten og mængden af jern er blevet mindre, men hvor styrken i læssearmen er blevet større. Det er ikke noget, jeg kan sige har gjort en forskel, andet end jeg synes, at selve armen føles godt bygget med et fint udsyn fra kabinen.

Testhjullæsseren er udstyret med IND-QH industrilæssearmen som er standard længde, og den klarer sig rigtig godt til at læsse op i lastbiler med højkasse med højtipskovl, som vi blandt andet gjorde i testen.

Brydekraften var stadig god i både fliset, sandet og jordet, og hele læsseren arbejdede rigtig godt. Jeg følte ikke, jeg manglede kræfter. Den fik læsset skovlene helt op uden problemer, det var kun, når skovlen var i helt vandret, at man kunne se den var lidt presset, men lidt ryk med skovlen samtidig, så gik det godt.

Industrilæssearmen er bedst, hvis man læsser meget med højtip-skovl eller pallegafler, fordi selve kraften er stærkere i læssearmen, når den er i toppen, hvor den så ikke er lige så brydekraftig, når skovlen skal bryde i og læsse op nede fra jorden som Z-Bar-læssearmen. Det er ikke noget, vi har kunnet sammenligne mellem hinanden, men skal man ikke lave andet end at bruge fuld brydekraft, så vil jeg nok foreslå Z-bar-læssearmen, hvor ved meget højtiplæsning vil industrilæssearmen være god.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er hurtigskift af skovle og mulighed for hurtigskift af hydraulik ud til skovlen.

Selve læssehøjden er med godt 4,2 meter en af de højeste i sin klasse, og den havde ingen problemer med at nå op og læsse af, og udsynet fra kabinen var fint.

rich-media-15
Der kan vælges mellem fire forskellige læssearme, ZK Z-bar, ZK-HL Z-bar (lang læssearm), IND-QH-industrilæssearm og IND-QH-HL-industrilæssearm (lang læssearm). Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Smart vægtsystem på læssearmen

En simpel opbygning med fire potentiometre og to trykfølere, udgør et vejesystem, der er fordelt ude på læssearmen. Vægten kommer i touchskærmen og ligger vægten fra hvert antal skovle sammen, hvor man kan hente data ned over skyen, hvis det skal bruges som dokumentation. Når man lige får styr på systemet af vægten og måden, så fungerer det nu ret godt at bruge.

Det fungerer sådan, at når der læssearmen er kalibreret, og der læsse en skovlfuld op, så for at lave en vejning der logges i systemet, skal læssearmen løftes op i luften, hvor den så vil låse vægten fast til, at man kan læsse af. Her vil farven, mens man læsser og kører rundt, være grå, hvor man, når man har det ønskede i skovlen, løfter skovlen, og den skifter til lysegrøn farve og vægten låses. Her efter tipper man det af i vognen, og farven vil skifte til blå for sige, man har læsset vægten af i vognen. Det er en god måde at vise forløbet på i touchskærmen med farverne.

Der er lavet fine genveje til at ændre vejesystemet, så hvis man eksempelvis skal læsse flere forskellige vogne i forskellige rækkefølger. Kan der indstilles i flere vægt grupper til eksempelvis 25 tons som en totalvægt, hvor næste vogn kommer og kun skal have 17 tons på. Med et tryk skifter man mellem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når der er læsset for meget i skovlen til den totale vægt, er der en dødvægtsknap, der gør, at når man har læsset for meget i skovlen, end man vil have, kan man læsse det af igen, uden læsset tæller med i totalen. Den funktion havde jeg som genvejsknap i venstre joystick, og det fungerede godt.

På ujævne underlag kan man ikke køre for vildt, men på flade betonunderlag går det fint med at veje, mens man kører med god fart på.

Vejesystemet på læssearmen vejer meget præcist, der var en brovægt som vi vejede tom og med noget i skovlen for at se om den så også vejede rigtig. Det gjorde vi over flere test vejninger. Der var en difference mellem 10-30 kg fra hvad brovægten sagde og vejesystemet i touchskærmen sagde, vi lavede med forskellige skovle og fyldeværdier. Så det er hvis meget godkendt.

rich-media-17
I touchskærmen kan man nemt følge med i hvor meget, man har læsset,og skifte mellem forvogn og kærre. Foto: Esben Henneberg Nielsen

Andre smarte features

Adaptiv arbejdsbelysning er et intelligent lysstyringssystem, som ved hjælp af lyssensorer styrer LED-arbejdslysene ved at justere automatisk efter læssearmenes position. Det er hammer smart, for jo mere læssearmen løftes op, jo mere vil arbejdslyset i bunden lyse og arbejdslyset i taget vil lyse mindre. Det resulterer i, at man ikke får lavet genskær fra skovlen.

Skyview eller 360 graders kameraovervågning, som kan ses på touchskærmen fra kabinen, giver et rigtig godt overblik, hvad der forgår rundt om hjullæsseren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Active Personnel Detection kalder Liebherr deres personovervågningssystem, Det er ret unikt og er de eneste på market der har sådan et system, det gør, at den med kamera kan se, hvis der er forhindringer i vejen, som især kan gavne som god sikkerhed på en stor plads med mennesker gående omkring, eller smalle arbejdsområder hvor man kan komme til at ramme noget. Her vil den advare chaufføren, hvis der kommer nogle ind i det advarsels området.

Derudover er der smartintegreret dæktryksmåling, som kan ses direkte fra touchskærmen i kabinen.

rich-media-20
Ekstra lys inde på maven giver rigtig god belysning, som arbejder sammen med det adaptive arbejdsbelysning. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Motor

Opdateringen sker også i motorrummet, hvor der ligger en firecylindret Liebherr D944 A7, der nu er opdateret til Stage-V med partikelfilter. Her sker regenereringen, imens man kører, og i touchskærmen kan man selv bestemme, hvornår det skal ske.

Liebherr'eren yder 249 hestekræfter ved 1800 omdrejninger. Den har så sit moment helt nede ved 1200 omdrejninger, og det kan mærkes. Når man skal bryde i sand, hvor den rigtig skal arbejde, går den bare ned i moment sammen med gearkassen og giver aldrig op. Det er meget behageligt ikke at skulle høre på en motor, der skal have næsten fuld gas hele tiden, når den skal arbejde.

Adgang til køleren er nem lige bag kabinen fra begge sider, hvor der er vendbare vinger, der kan indstilles i touchskærmen, hvornår de skal vende.

rich-media-21
Ved at løfte motorhjelmen kan man servicere hele vejen rundt om bagenden af hjullæsseren. Det vil sige køler på begge sider og motor, uden at skulle ned på landjorden. Det er et stort plus til Liebherr. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Serviceadgang

Til den daglige service er det uhyre nemt, for man kan gå lige ind mod indstigningstrappen og tag skueglas til transmission, centralsmøring og sprinklervæske. På vej op ad trappen kan man se skueglas til hydraulik. Inde i kabinen kan olie og kølervæske tjekkes fra touchskærmen. Start motoren og kør, nemt.

Køleren er der også nem adgang til i begge sider bag kabinen.

Serviceintervallet ligger på 2000 timer for stort service, og ved 1000 timer skal motor gennemgås, hvor chaufføren selv efter 500 timer laver et servicetjek rundt på læsseren.

rich-media-22
Nem adgang til centralsmøring, sprinklervæske og tjek af transmissionsolie. Foto: Esben Henneberg Nielsen.

Konklusion

Dagene er for korte, når man har fornøjelsen af Liebherr L556 XPower i test. Det er en maskine, der er svær at stille på plads efter fyraften, for man vil køre dagen lang i stedet.

Det er en hjullæsser, der især er til dem, der bare skal have det hele, og hvor den skal kunne det hele. Det synes jeg, at Liebherr L556 XPower kan langt hen ad vejen. Den 20 tons tunge maskine lægger sig meget i midten i segmentet af hjullæssere, der er meget populære hos entreprenører og store maskinstationer, og den er helt klart et godt bud, hvis man skal have en, der kan begå sig, når arbejdsopgaverne er hurtigt skiftende.

Transmissionen og motor arbejder rigtig godt sammen og giver lynhurtig arbejdsgang og god træk i stakken, hvor joysticket med sin fine, præcise styring kun gør det endnu bedre. Det er dog joysticket, der sætter begrænsningen for, hvor hurtigt man kan operere.

Hydraulikken er lynhurtig. Tæl til to sekunder, og læssearmen er tilbage fra top til at læsse igen. Vægten virker også, som den skal, og vejer meget tæt til præcist.

Overordnet er Liebherr L556 XPower en hjullæsser, hvor der er tænkt over detaljerne, den er brugervenlig helt ud til fingerspidserne. Det er lige fra styring, transmission, vejesystem, touchskærmen til servicepunkterne, der spiller godt sammen. Læsning med højtipskovl fungerer rigtig godt med industrilæssearmen, hvor læsse højden på de 4,2 meter gør det godt med en fin frihøjde.