Lyt til artiklen:

Hercules samler det tunge bore-grej ved Kalvebod

00:00
Hastighed: ???x
04:00

Abonnementsartikel

VIDEO: Funderingsspecialisten er gået i gang med at sætte 72 sekantpæle på hver 27 meter ved den kommende skybrudstunnels udløb.

KALVEBOD: Hercules Fundering kørte for et par uger siden to af de tunge maskiner i stilling ved Kalvebod Brygge, hvor Hercules og NCC for Hofor etablerer skybrudstunnel fra Gl. Kongevej over Halmtorvet til Kalvebod Brygge.

Vi skal bore 72 pæle i alt med Ø1180, og de skal 27 meter ned, så det er et større projekt.

Projektchef Frederik Abildtrup-Salmon, Hercules Fundering

Det er funderingsspecialistens to største og dyreste maskiner, der er sat på opgaven med at bore sekantpæle ned på det sted, hvor skybrudstunnellens udløb kommer. Her skal laves en skakt, hvorfra en boremaskine skal bore selve skybrudstunnellen op mod Halmtorvet og videre mod Gl. Kongevej. Derefter skal der på stedet blandt andet etableres de store pumpeanlæg, som i tilfælde af monsterregn vil slå til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi skal bore 72 pæle i alt med Ø1180, og de skal 27 meter ned, så det er et større projekt, fortæller projektchef Frederik Abildtrup-Salmon fra Hercules Fundering til Maskinteknik, da vi besøger pladsen et par dage efter borestart midt i juli.

130 tons specialmaskine

Den største af maskinerne på bore-opgaven er en Liebherr LB36 XL-410 på 130 tons, som Hercules købte i begyndelsen af 2020 - på det tidspunkt den hidtil dyreste maskininvestering i virksomhedens historie. Den blev dengang indkøbt med stort set alt i ekstraudstyr og kan håndtere en borediameter på op til 3 meter.

rich-media-4
Den største af maskinerne på bore-opgaven er en Liebherr LB36 XL-410 på 130 tons. Foto: Torben Jastram.

Den anden store specialmaskine på stedet er en Liebherr LRB23, som samtidig er den kraftigste maskine i Hercules' samlede maskinpark. Den vejer cirka 90 tons og er indkøbt med både boremotor og vibrator.

rich-media-5
Den anden store specialmaskine på stedet er en Liebherr LRB23. Foto: Torben Jastram.

LRB 23´eren har været på projektet tidligere, hvor den satte spuns med sin vibrator, og nu er tilbage på projektet denne gang til sekantboring.

- Med de to maskiner regner vi med at være færdige med borearbejdet til november. Vi er kommet godt i gang og har afsluttet de første pæle i løbet af de første dage, fortæller projektchefen og tilføjer, at der går 34 kubikmeter beton til hver enkelt sekantpæl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stor alsidighed

Han tilføjer, at de to maskiner bruges rigtig meget på Hercules' projekter, da de er meget alsidige.

- Der er næsten ingen stilstand, de bruges hele tiden. Samtidig har vi været heldige med dem. Især LB36'eren har kørt upåklageligt siden vi fik den, fastslår han og fortæller samtidig, at valget af mærke ikke er tilfældigt.

rich-media-7
Projektchef Frederik Abildtrup-Salmon fra Hercules Fundering. Foto: Torben Jastram.

- Vi holder os til Liebherr og deres danske importører, JMM, simpelthen fordi vi ved, at vi kan få den nødvendige service, hvis noget går galt. Med så store og dyre maskiner, skal vi undgå nedetid, siger Frederik Abildtrup-Salmon, som har været hos Hercules Fundering gennem de seneste seks år.

Borehastigheden varierer en hel del.

- Undergrunden er hård her, og den varierer meget, så hastigheden afhænger helt af, hvad vi rammer undervejs, fortæller Frederik Abildtrup-Salmon til Maskinteknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Specialister fra Belgien

Når arbejdet med de 72 pæle er tilendebragt, skal Hercules også etablerer opdriftsankre på stedet for at holde bundpladen på plads. Derefter tager NCC over. Når selve skybrudstunnellen skal laves, kommer NCC's joint venture-partner, belgiske SMET, med de store boremaskiner.

På mellemstationen på Halmtorvet er NCC allerede godt i gang med at lave skakten. Her er der tidligere boret 44 sekantpæle godt 20 meter ned, og pælene danner ydervæggen af skakten, som netop nu graves ud med en diameter på 10 meter.

rich-media-9
Udgravningen er godt i gang på mellemstationen på Halmtorvet. Foto: Hercules.

En boremaskine skal bore Ø2500 fra Gl. Kongevej til Halmtorvet, mens en anden boremaskine skal etablere Ø3000 fra Kalvebod til Halmtorvet. Tunnelens diameter øges, efterhånden som den nærmer sig sin slutdestination, fordi skybrudsvandet fra Frederiksberg Øst suppleres med skybrudsvandet fra Vesterbro.

Tunnellen mellem Halmtorvet og Kalvebod får når den åbner i 2026 kapacitet til gennemstrømning af 20 kubikmeter vand per sekund.