Lyt til artiklen:

Tredje sæson med klimavenlig asfalt

00:00
Hastighed: ???x
03:35

Abonnementsartikel

Sammen med en række samarbejdspartnere begyndte Vejdirektoratet på at udvikle klimavenlig asfalt i 2011. Asfalten blev lagt for første gang i 2020.

Vejdirektoratet lægger for tredje sæson i træk klimavenlig asfalt på landets nedslidte veje, og i slutningen af sommerferien fortsætter arbejdet på endnu en strækning.

I denne omgang gælder det på rute 6 Frederiksborgvej ved Slangerup og rute 53 Hørup Skovvej - J. F. Willumsensvej mod Frederiksund. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det, vi forventer, at asfalten skal kunne, det kan vi se, den kan.

Christian Axelsen, specialkonsulent hos Vejdirektoratet.

Sammen med forskere fra universitetsverdenen og industrien begyndte Vejdirektoratet på at udvikle klimavenlig asfalt i 2011. Asfalten blev lagt for første gang i 2020 i kølvandet på en politisk beslutning i 2019 om at bruge det nye produkt på landets statsveje.

Det skete, efter bevis om at den nye belægningstype i flere tests levede op til en række nødvendige kriterier inden for sikkerhed, friktion, holdbarhed og en CO2-reducerende effekt for trafikken.

Nu - tre sæsoner senere - er resultaterne i praksis lige så positive, fortæller projektleder og specialkonsulent hos Vejdirektoratet Christian Axelsen til Maskinteknik.

- Det er aldrig givet, at det forholder sig sådan. Det, vi forventer, at asfalten skal kunne, det kan vi se, den kan. Det er mildest talt rigtig positivt, siger Christian Axelsen til Maskinteknik.

Meget af hente

Den klimavenlige asfalt udmærker sig ved at skabe en mindre rullemodstand i kraft af en anden kemisk- og materialemæssig sammensætning, som resulterer i, at der tabes mindre energi for trafikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dette sker, da klimavenlig asfalt afbøjer og deformerer sig anderledes end andre asfalttyper, når der køres på den, så man lettere kommer fra A til B.

Den reducerede rullemodstand opnås altså ikke ved, at det er en mere glat asfalttype end de tidligere udlagte typer.

Den mindre rullemodstand reducerer bilernes brændstof, reducerer CO2 og går dermed ikke på kompromis med vejenes sikkerhed.

Klimavenlig asfalt ved Ebeltoft

Se også:

Klimavenlig asfalt ved Ebeltoft

I den forbindelse viser Vejdirektoratets beregninger, at biler og lastbiler bruger cirka 1,2 procent mindre brændstof, når de kører på veje med klimavenlig asfalt.

- Det lyder måske ikke af alverden, men én procent er virkelig meget. Det, vi kan gøre i Vejdirektoratet for at reducere CO2 i trafikken er i høj grad at reducere rullemodstand i vejbelægningen, siger Christian Axelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Resultatet er også positivt set i lyset af, at de danske veje i forvejen er af høj kvalitet, lyder det fra Christian Axelsen.

- Der er meget af hente i én procent, når man tænker på, at der bliver kørt milliarder af kilometer på de danske statsveje hvert eneste år. Det ender med at blive et stort tal, siger han.

Kun i Danmark

Som det er nu, er den klimavenlige asfalt den eneste af sin slags i verden og bliver kun anvendt i Danmark af Vejdirektoratet.

Derfor er det ikke muligt at give et skøn på, hvilken effekt den klimavenlige asfalt vil have på vejene i udlandet. Det afhænger blandt andet af vejenes kvalitet som udgangspunkt og reference der, forklarer Christian Axelsen.

M.J. Eriksson tager hul på ny etape af motorvejsudvidelse

Se også:

M.J. Eriksson tager hul på ny etape af motorvejsudvidelse

I slutningen af april i år og frem til begyndelsen af juli blev der blandt andet brugt klimavenlig asfalt på strækningen mellem Nørre Aaby og forbi Ejby på den vestfynske motorvej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligeledes blev der sidste år lagt 100 kilometer klimavenlig asfalt fordelt på omtrent 14 strækninger på tværs af landet.

Vejarbejdet på rute 6 og rute 53 på Sjælland står på i perioden 1. august frem til 20. august 2022 og foregår primært om aftenen fra klokken 18.30 til 05.00.