Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Fra motorvej til fabrik på få kilometer
Abonnementsartikel
Der var ikke mange kilometer fra motorvejsstykket, som Pankas lagde ny asfalt på, til egen fabrik, hvor det gamle asfalt efterfølgende blev sendt til sortering.
I begyndelsen af sommeren asfalterede Pankas med klimavenlig slidlag, KVS, på strækningen mellem Funder og Bording ved Herning - en 12 kilometer lang strækning, som indebar begge køreretninger.
Det oplyser Pankas i en meddelelse.
Entreprisen blev udført over fire uger i juni, hvor omkring 17.000 tons KVS blev udlagt på cirka 247.000 kvadratmeter. 230.000 kvadratmeter var motorvej og resten var ramper og rastepladser.
Det er til dato en af Vejdirektoratets største enkeltstående udbud af KVS-belægning for 2022, oplyser Pankas.
Genbrug af asfalt
I forbindelse med opgaven fræsede Pankas det gamle slidlag af i cirka tre centimeters dybde, hvorefter det blev transporteret få kilometer til Pankas fabrik ved Silkeborg til sortering over en sigte.
Her bliver en tredjedel til 0-6 millimeter genbrugsmateriale, som derefter bliver brugt i ny og lokalt produceret KVS-belægning. En anden tredjedel bliver til 6-16 millimeter genbrugsmateriale og ender direkte i andre belægninger.
Den sidste tredjedel skal knuses, inden den kan anvendes igen.
Opgavens udførelse
Efter det gamle asfalt var skrællet væk, og inden det nye kom på, blev det underliggende lag efterset for eventuelle reparationer, da reparationer af de bærende asfaltlag er essentielt for hele dens levetid og for kørekomforten for motorvejens bilister.
Derefter fulgte den nye belægning samt afmærkning af vejbaner, rastepladser og til- og frakørsler - alt sammen inden for tidsrammen.
Belægningen er udlagt i fuld vejbredde ved hjælp af to asfaltudlæggere, der kørte i tandem, forskudt af hinanden.
For at sikre, at der ikke skete unødvendige stop under belægningen, blev udlæggerne, efter krav fra Vejdirektoratet, fyldt af en feeder. Feederen sørgede for, at der uafbrudt blev fyldt klimavenlig slidlag i begge udlæggere fra de ventende lastbiler.
På hver udlægger var der ligeledes monteret et IR-kamera, RoadScan, til termografering af den udlagte belægning, hvis målinger blev brugt til kontrol af asfalttemperaturen.
Arbejdet på strækningen begyndte 10. juni 2022 og varede fire uger.