Lyt til artiklen:

Milepæl nået med flytning af letbanebro

00:00
Hastighed: ???x
02:51

Abonnementsartikel

Det var en stor koordineringsopgave at flytte en letbanebro, der nu går over den kommende Giber Ringvej syd for Aarhus.

Der var tale om seks dages arbejde i døgndrift, da M. J. Eriksson havde et kort vindue til at flytte en ny letbanebro, der skal lede letbanetogene over den kommende Giber Ringvej.

At broen nu er blevet skubbet på plads, det er lidt af en milepæl for projektet, fortæller projektleder hos entreprenør M. J. Eriksson Mike Bendix til Maskinteknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det har været omfattende at få den vinget af, fortæller Mike Bendix og tilføjer:

- Men der opstod ikke noget, vi ikke havde uforudset undervejs. Så det gik som en velsmurt maskine hele vejen.

rich-media-2
50 aktører var med i flytningen af letbanebroen. Foto: M. J. Eriksson (Kim Brun Nissen).

M. J. Eriksson er hovedentreprenør for Aarhus Kommune i forbindelse med etableringen af en 12 kilometer lang omfartsvej syd for Aarhus.

Dunkrafte på rulleskøjter

Den nye letbanebro blev støbt af M. J. Eriksson sidste vinter på et areal ved siden af letbanen. Derfor var vejen til at få den 900 tons tunge bro knap halvtreds meter.

Men det krævede også sit, da tiden til at få broen på plads var begrænset til uge 27, hvor togene ikke kørte, fortæller Mike Bendix.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Arbejdet stod på i døgndrift i seks dage. Foto: M. J. Eriksson (Kim Brun Nissen).

- Det er en kritisk aktivitet at flytte en bro. Så lige på det her projekt var det en ener, da det skulle lykkes at få broen plads i den tid, der var sat til rådighed, fortæller projektlederen.

Selve flytningen af letbanebroen skete ved hjælp af et BMS-system på udlagte skinner. Her blev broen, ved hjælp af dunkrafte med såkaldte rulleskøjter på, skubbet på plads.

rich-media-5
Det var en stor koordineringsopgave at flytte broen. Foto: M. J. Eriksson (Kim Brun Nissen).

Derfra flyttede broen sig mellem 10-12 meter i timen, og efter fire timer var broen på plads. Dog var det de forberedende arbejder op til og afrigningen efter, der var mest tidskrævende, fortæller Mike Bendix.

- Det har taget mange mandetimer. Vi har været meget grundige i vores planlægning og i vores samarbejde, hvor vi har haft meget fokus på grænseflader for at være sikker på, at ingen talte forbi hinanden, og at vi udnyttede de muligheder, der var, siger han.

rich-media-6
Selve flytningen af broen tog omkring fire timer. Foto: M. J. Eriksson (Kim Brun Nissen).

Blandt andet indebar arbejdet op til og efter flytningen af broen at grave ud, fjerne- og genetablere det eksisterende togspor, fjerne- og genetablere sporkasse og få etableret et banedræn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ligeledes var det nødvendigt at omlægge fjernvarmenettet i området, hvilket også var begrænset af en kort afbrydelsesperiode.

Næste etape

Derfor var der tale om en lang række aktiviteter med mere end 50 aktører, der skulle gå op, herunder også mødetider og gåtider samt at sikre et konstant arbejdsflow i døgndrift.

- Alle har bidraget til, at det blev en succes, fortæller projektlederen og tilføjer, at nu hvor broen er kommet på plads, er det nu muligt at påbegynde femte og sidste etape af projektet.

rich-media-8
Letbanebroen kom på plads i uge 27. Foto: M. J. Eriksson (Kim Brun Nissen).

Giber Ringvej er en ny 12 kilometer lang strækning syd for Aarhus, der efter planen skal forbinde E45 med resten af Aarhus Kommune i slutningen af i 2022.