Lyt til artiklen:

CG Jensen tager hul på ny busterminal

00:00
Hastighed: ???x
03:30

Abonnementsartikel

En ny busterminal er på vej ved Carsten Niebuhrs Gade i København, hvor entreprenøren CG Jensen har taget fat på funderingsarbejdet.

Carsten Niebuhrs Gade i København er i disse dage heftigt præget af byggeaktivitet. Blandt andet bygges der et nyt Ikea, og man er i færd med at færdiggøre det storstilede projekt kaldet Kaktustårnene. Nu er endnu et projekt i området kommet til. CG Jensen er nemlig gået i gang med at anlægge en ny busterminal.

Terminalen er primært tiltænkt de fjernbusser, der kommer til København fra resten af landet og udlandet. Lige nu foregår af- og pålæsningen af passagerer henover en trafikeret cykelsti på Ingerslevsgade ved Hovedbanegården, og det er de forhold, Københavns Kommune ønsker at optimere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet består hovedsageligt i at lave en busholdeplads med overdækning til 15 busser og en tilhørende terminalbygning på 400 kvadratmeter, fortæller Jesper Sørensen, der er projektchef hos CG Jensen.

rich-media-2
Jesper Sørensen, projektchef hos CG Jensen. Foto: Tim Søgaard.

- Arbejdet er karakteriseret ved en masse jord-, kloak-, asfalt- og belægningsarbejder. Derudover er der bygningsarbejder i forbindelse med terminalbygningen og stål- og beklædningsarbejder på terminalbygningen og overdækningen, fortæller Jesper Sørensen.

Lige nu er man i gang med at lave funderingen til byggeriet, der består af nogle store, borede pæle med en diameter på 88 centimeter. De er 6-7 meter dybe, og der er i alt 90 af dem.

- Vi startede for et par uger siden henne ved terminalbygningen og er mere end halvvejs der. Ligeså snart vi er færdige med at bore der, begynder vi at lave betonarbejderne til terminalbygningens fundamenter og gulve, mens vi fortsætter borearbejderne op mod enden af busterminalen, siger Jesper Sørensen.

Maskinen, der anvendes til borearbejderne, er lejet hos M.J. Eriksson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En smal byggeplads

Byggepladsen, som er gammelt godsbaneterræn, er kilet ind mellem det førnævnte Ikea-byggeri og en jernbane, der leder ind til Københavns Hovedbanegård. Den udmærker sig derfor ved at være ganske smal og meget lang.

- Byggepladsen er 625 meter lang og kun 20-25 meter, hvor den er bredest. Derudover er det lidt specielle herinde, at byggepladsen ligger op af spor i drift. Det har betydet, at vi har måttet lave en afspærring mellem sporene og byggepladsen for at få lov til at arbejde uden alt for mange pålæg i forbindelse med sikkerheden, siger Jesper Sørensen.

rich-media-4
Byggepladsen er kilet ind mellem spor i drift på den ene side og et Ikea-byggeri på den anden. Foto: Tim Søgaard.

Til den anden side er der ligeledes høj aktivitet som følge af de førnævnte, omkringliggende byggeprojekter, hvilket også giver udfordringer.

- Vejen er fyldt op med aktiviteter. Det giver nogle udfordringer med at dele arealerne med de andre aktører i området. Derudover er der mange mennesker, der er vant til at have sin daglige gang til og fra arbejde langs vejen. Vi har fået lov at spærre vejen, men det bliver ikke respekteret i øjeblikket, og derfor vil vi kigge på yderligere tiltag. Det handler om sikkerheden for de forbipasserende, fortæller Jesper Sørensen.

1,4 millioner passagerer årligt

CG Jensen fik kontrakt på projektet den 22. juni 2022 og har en række mellemterminer, der skal overholdes ifølge tidsplanen. Københavns Kommune forventer, at busterminalen er klar til drift den 3. juli 2023.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er vi fortrøstningsfulde omkring. Det tror jeg nok, vi skal nå, siger Jesper Sørensen.

Man regner med, at busterminalen kommer til at betjene 200 fjernbusser i døgnet, og at anlægget vil blive brugt af 1,4 millioner passagerer årligt.

rich-media-6
Arbejdet skal være afsluttet den 3. juli 2023. Foto: Tim Søgaard.