Lyt til artiklen:

Volvo lancerer stor hybridgraver

00:00
Hastighed: ???x
01:51

Abonnementsartikel

Det bliver den største model til dato i det fortsat voksende hybridsortiment, hvilket er med til at øge brændstofeffektiviteten.

Med lige så stor en kraft som deres modstykker, der ikke er hybridmodeller, har 38-tons serien af EC380E Hybrid ekstra fordel af at være et mere miljøvenligt valg, der giver en reduktion af CO2-udledninger på op til 15 procent. Med Volvo-hydraulikhybridteknologien er denne hårdtarbejdende model det perfekte valg for kunder, der vil spare brændstof, sænke udledningerne og øge rentabiliteten af deres virksomhed, skriver Volvo i en pressemeddelelse.

Denne nytilkomne er nu den største hybridgravemaskine i serien og er bygget på et solidt fundament. Afsløringen af EC300E Hybrid tilbage i 2019 var kun et første lille tegn på, hvad Volvo CE's hybridteknologi kunne opnå. Siden lanceringen har den vist sig som en pålidelig partner på arbejdspladsen og er for nylig blevet opgraderet med ny transmission og er blevet suppleret af to nye hybridmaskiner i serien - EC250E Hybrid i 25-tons klassen og EC350E Hybrid i 35-tons klassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hver enkelt maskine i hybridsortimentet anvender Volvos hydraulikhybridteknologi, der høster "gratis" energi, som genereres af den nedadgående bevægelse af gravemaskinens bom. Bommens kraftige og regelmæssige nedadgående bevægelser oplader en hydraulisk akkumulator, som derpå lagrer og leverer energi efter behov til at drive den hydrauliske hjælpemotor, der hjælper med at drive motorsystemet.

Hybridmodellerne har samme høje styrbarhed og ydeevne som ikke-hybrid-maskinerne.

Den omkostningseffektive og pålidelige hybridløsning er nem at vedligeholde og består af en håndfuld tilføjelseskomponenter, hvilket betyder ingen afbrydelser eller komplikationer for, hvordan de højtydende gravemaskiner i 38-tons klassen fungerer, skriver Volvo.