Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Svensk indtog gør forretningen skalérbar
Abonnementsartikel
For Aksel Benzin A/S er gennembruddet på det svenske marked en mulighed for at brede forretningen ud til en langt større kundegruppe end blot den danske.
Selvom det i år er første gang, Aksel Benzin A/S udstiller på den svenske maskinmesse Entreprenad Live, har virksomheden allerede fået godt fat i markedet øst for Øresund.
De første Aksel Benzin-maskiner blev solgt i Sverige tilbage under Finanskrisen for 12-13 år siden.
I Skåne kan man nok sagtens begå sig som københavner, men kommer man lidt længere væk, er det et andet marked og en lidt anden forretningskultur
Adm. direktør Claus Benzin, Aksel Benzin A/S
- Os danskere i denne branche blev ramt forholdsvis hårdere end vores svenske kollegaer, da finanskrisen ramte os i 2008. Markedsvilkårene var anderledes i Sverige, som også kunne mærke krisen - men slet ikke som i Danmark, fortæller administrerende direktør Claus Benzin fra Aksel Benzin A/S.
Skalleret forretning
Han drog derfor over sundet for at se om det skulle være lidt nyt marked at opstøve.
- Takket være en af vores fast kunder i Danmark, RGS Nordic, lykkedes det hurtigt at få solgt et par anlæg til RGS Nordic i Sverige. Og så var vi i gang, fortæller direktøren til Maskinteknik.
Ideen med eventyret i Sverige var fra starten at prøve at gøre forretningen mere skalerbar. Det er de samme varer på hylderne, og de samme leverandører, og på den måde er det muligt at udjævne nogle af omkostningerne.
- Der er nogle tydelige synergier med lager, økonomifunktion og support. Med et større marked er det muligt at få omsætningen til at vokse, og det giver bedre aftaler og mere taletid hos vores leverandører, fastslår Claus Benzin.
Lokale kræfter bedst
Men trods nærheden til Danmark er det alligevel to forskellige kulturer, der mødes. Derfor besluttede ledelsen hurtigt, at man ville danne et svensk selskab med lokale folk.
- I Skåne kan man nok sagtens begå sig som københavner, men kommer man lidt længere væk, er det et andet marked og en lidt anden forretningskultur. Derfor er det mest rigtigt med lokale kræfter, siger han.
Deltagelsen i Entreprenad Live er en naturlig opfølgning på indtrædelsen på det svenske marked. Claus Benzin har taget to store anlæg med, som han håber bliver solgt under messen. Dels Powerscreen 1800 Hybrid og Komptech Nemus 620.
- Begge maskiner er populære i både Danmark og Sverige. Og vi har faktisk også valgt at invitere nogle af vores danske kunder på besøg på vores stand her. Der er jo mindre end en times kørsel til København, siger Claus Benzin, og tilføjer, at man i øjeblikket er på jagt efter endnu en sælger til afdelingen i Sverige.