Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Alsidig og stærk hjullæsser med god vægtfordeling
Abonnementsartikel
JCB's største og stærkeste hjullæsser har med sine små opdateringer tænkt både brændstofbesparelse og mere power ind. Samtidig beholder den sin brugervenlighed og er en hjullæsser alle og enhver kan sætte sig op og køre.
JCB har lavet hjullæssere i over 50 år, og deres største af slagsen er en 20-ton JCB 457, der kom tilbage i 2015. I 2021 kom JCB 457 Stage V på det danske marked og markerer den seneste opdatering på hjullæsseren.
I denne udgave af PowerGear har vi sat den 20 ton tunge JCB 457 Stage V i en stor sandgrav, hvor den skal bevise sit værd over tre dages test og blandt andet læsse op i dumpervogn. Hjullæsseren blev sat til rådighed af Reesink Construction.
Godt med kræfter til de 20 ton
Motoren er en 6,7 liter Cummins, der nu yder 282 hestekræfter, hvor den forrige generation havde 258 hestekræfter. 1350 Newtonmeter opnås ved 1300 omdrejninger, som betyder, at der er godt med bundtræk, og det mærker jeg i gravearbejdet. Motoren er altid overlegen, det er her brydekraften - når man graver fra læssearmen - vil give op først.
Motoren repræsenterer den helt store opdatering på hjullæsseren, hvor den nu er blevet Stage V, som overholder de nye krav ved hjælp af SCR-teknologi og partikelfilter. Det betyder, at der skal regenereres, som gøres, mens man kører. Hvornår den skal gøre det, kan styres oppe fra terminalen.
Det er på ingen måde mærkbart, at motoren er svag, og med "boost" knappen, der hedder Dynamic mode (DYN), hvor motoren giver alle sine 282 hestekræfter bliver alle kræfter overført. Når Dynamic mode (DYN) ikke er slået til, går maskinen i en form for ECO-mode og nedsætter motorkraften med 20 procent, så der spares på brændstoffet ved de lette opgaver. Ved gravearbejdet mærkes tydelig, når DYN er slået til, for der er noget mere krudt i arbejdet.
Der er også kommet start-stop funktion i, som helt sikkert gør, at brændstof, og spildte motortimer holdes nede. Det indstilles fra terminalen med tidsintervaller.
Godt udsyn ned til det man laver
Læssearmen kan fås i forskellige modeller, der kan udstyres med Z-bar arm, der helt klart vil være en fordel, hvis den skulle køre alt sin tid med at grave og bruge fuld brydekraft over 80 procent af arbejdstiden.
Men som her, er der udstyret med en HT Standard Lift-arm, hvor styrken ligger på det gode udsyn ned mellem armene, og den gode åbning ned mellem læsserammen gør, at man kan se ned til, hvad man laver på jorden. Jeg kan se en klar fordel med pallegafler med HT læssearmen med det gode udsyn ned til jorden og en masse andre blandede arbejdsopgaver, for selvom Z-bar vil være med størst brydekræft, er HT på ingen måde brydefattig.
Den klarer sig dog meget fint her i sandgrav og bryder fint igennem, når der skal læsses til. Det er kun lige når man køre ind i stakken med vandretskovl og skovlen skal vippes de første centimeter op, at den mangler det sidste brydekraft få gange. Men jeg fik altså en fuld skovl hver gang med top, så jeg ser på ingen måde et problem i, at den skal grave.
Den løfter også lige præcis nok op til at kunne læsse den 28 ton dumper helt op uden de helt store manøvrer. Der kan monteres længere læssearme på 457'eren, hvor man når en højde på 4,99 meter. Men der vil brydekraften og læssekapacitet falde meget og vil derfor ikke være lige særlig optimal i en sandgrav, vil jeg mene.
Masser af hydraulik
Hydraulikken leverer hele 306 liter i minuttet, Når læssearmen løftes, går det rigtig stærkt, hvor det nedad godt kunne gå lidt hurtigere, men det er til at leve med. Det er kun, når det skal gå voldsomt stærkt, at jeg synes det.
Bomaffjedringen kan indstilles til enten fra eller til automatisk ved den givne indstilling, man indstiller i terminalen, hvor fire kilometer i timen er laveste hastighed ved aktivering. Affjedringen fungerer rigtig godt og gør den meget behagelig at køre på vejen, selv når det er ujævnt.
Flowet kan nemt indstilles fra terminalen. Det er både til læssearmen og de hydrauliske udtag, som kan sættes til at køre med konstant tryk ved et tryk på knappen på stolpen. Det kan være en fordel ved arbejde med kost.
Stor kabine
Det første, man lægger mærke til i kabinen, er alt den plads, man har omkring sig og gulvpladsen. Masser af aflægningssteder og plads til flere tasker/køleboks eller lignende i kabinen på samme tid. Udsynet er godt hele vejen rundt, hvor midterkonsollen desværre tager cirka 10 centimeter af udsynet helt ned til jorden, som jeg godt kunne mangle. Ellers er det en rar kabine at opholde sig i med dejlig lavt lydniveau.
Armlænet her er med klaver-styring som fungerer godt og er nemt at betjene selv med nøjsomføling. Jeg kan dog nogle gange synes, at læssearmen godt kunne være lidt hurtigere, når den skal ned, men det var på ingen måde noget, der irriterede mig. Mangler dog, at når man rykker sædet frem og tilbage, at armlænet kan indstilles, for den bliver nemlig i samme position.
Der er en infoskærm i midterkonsollen bag rattet, som er okay fin at have. Den giver gode informationer om hastighed, omdrejninger og så videre. Men hvis den blev flyttet over i stolpen eller som egenskærm i bunden af stolpen, fik man det bedste udsyn, man kunne tænke sig. Selvom udsynet er meget godt i forvejen.
Selve terminalen er meget overskuelig og nem. Der er ikke mange ting i den, for det er en hjullæsser, der skal læsse uden brug af alt mulig avanceret teknologi. Der er trykknapperne ved siden af skærmen, men også en dejlig scroll-knap, der fungerer rigtig godt næsten lige ved hånden i stolpen.
Den har fint bakkamera, der ses hele tiden i terminalen og går i stor skærm, når der slås i bakgear. Ellers er der indstillinger af diverse ting, hydraulik og tidsindstilling af den nye funktion af auto-stop funktion. Der tidsindstilles den vendbare vinge i kølepakken, indstilling af aflastning i læssearmen og arbejdslys. Ja, der er flere enkelte ting at indstille, som man faktisk ikke skal pille ved på en almindelig arbejdsdag og sikkert mange gange ikke kommer til at bruge terminalen i det daglige.
Transmission
Transmissionen er en ZF-femtrins-transmission, der skifter manuelt eller automatisk, og med Lock-up system der aktiveres med knap i stolpen. Her bliver momentet låst sammen mellem motor og transmission. Det giver i de hårdtarbejdende miljøer, som at grave i sand, bedre kræfter uden at miste effekt. Man kan man godt mærke forskellen, når det er slået til og ikke er.
Den femtrins-transmission skifter fint selv og er god til at komme ned i gear, når der skal arbejdes, og det synes jeg mærkes som, at motor og transmission er god til at overføre kræfterne til hjulene.
Den er kvik i hastighederne inde på pladsen, hvor man graver, synes jeg, det spiller godt sammen. På vejen er den ikke en formel-1 bil, men den kommer okay op i fart, mens den er lidt presset over bakket terræn. På arbejdspladsen er den derimod super effektiv under de 20 kilometer i timen.
Der er differentialespær på forakslen, som er en stor hjælp i det løse sand, vi testede af i og gav helt klart det sidste bid for at få den fulde skovlfuld med hver gang.
Clutch cut-off er der flere andre mærker, som også kan, men især JCB har brugt i mange år. Det gør, at når fodbremsen aktiveres, slår transmissionen fra, og det betyder, der spares på bremseslid. Man spilder heller ikke motorkræfter på at holde transmissionen bremset, og man får som chauffør får en mere behagelig arbejdsdag, synes jeg.
Den aktiveres på stolpen og er god i arbejdsmiljøerne, men på vejen skal man huske at slå det fra, for ellers er der kontant afregning, for den bremser godt til.
Serviceadgang
Servicepunkterne er nemme at komme til, men der er dog nogle placeringer, som gør, at man med et daglig tjek skal en lang vej rundt om maskinen for at tjekke op.
Køleren er godt placeret til rengøring og er lavet ud i et element. Det er kun bagerst, hvor kølevingen sidder, som smart kan åbnes op til siden. Motorhjelmen er dog lavet sådan, at når den er åben, kan man ikke tanke 457'eren eller komme til kølevingen. Men tanken om, at man kan åbne op bagfra, og den løfter op, er god i stedet for, at lågen åbner til siden.
Der er ud over det daglige tjek smøring hver 50 timer, hvor service på motor ligger på 500 timer og transmission ligger på 1000 timer.
Konklusion
Man kan hvert fald begynde med at sige, at de 20 ton JCB 457 Stage V og 282 hestekræfter spiller godt sammen. Der ligger jeg især vægt på den rigtig gode vægtbalance, der er i hjullæsseren, som virkelig med fuld læs sand og læssearmen oppe i vejret ikke kom ud af kurs. Under meget ujævne forhold var den dejlig stabil, og man havde altid fuld kontrol.
Man har kontrollen over JCB 457 Stage V, og alle kan sætte sig op i den og køre den. Drej nøglen og kør dagen lang, andet behøves der ikke at indstilles på for at få en hverdag til at fungere optimal, og det er enkelt og nemt i mine øjne.
Samlet set er JCB 457 Stage V en all-round hjullæsser med sine 20 ton, set på den måde, at selv fra de små til de store virksomheder eller entreprenør kan bruge sådan en hjullæsser i denne størrelse. Den er stor nok til at grave, men også snild nok til at håndtere de mindre opgaver. Prisen står til 1.700.000,- kr. hos Reesink Construction.