Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Nedrivningsvirksomheder investerer i digital markedsplads
Abonnementsartikel
Tre aktører inden for nedbrydning i Danmark har investeret i den digitale markedsplads GreenDozer.
Ambitionen hos den digitale markedsplads GreenDozer, som sælger genbrugsbyggematerialer, er klar.
- Det skal være lige så let at købe brugte byggematerialer online, som det er at købe nye, siger stifter af GreenDozer, Jan Rohde.
Det kan nedrivningsvirksomhederne Kingo og Tscherning se et potentiale i, og derfor investerer de nu i GreenDozer, ligesom P. Olesen gjorde sidste år, oplyser GreenDozer i en pressemeddelelse.
At virksomhederne investerer i den digitale markedsplads skal blandt andet ses i lyset af kommende 2023-lovkrav til selektiv nedrivning af bygninger, som Miljøstyrelsen arbejder på sammen med byggebranchen, lyder det.
Selektiv nedrivning er, hvor materialer fra bygningen bliver adskilt og sorteret med henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering af materialerne.
- Opbakningen fra de store nedrivningsvirksomheder er et klart signal om, at branchen går i samme retning, siger stifter Jan Rohde og fortsætter:
- Når der i 2023 stilles krav til selektiv nedrivning, og der indføres CO2-grænseværdier for klimapåvirkning fra nybyggeri, så er vi klar til at levere genbrugte byggematerialer til den professionelle byggebranche.
Øget tilgængelighed
At gøre genbrugsmaterialer tilgængeligt, i en hidtil uset skala, kan Kingo kun bakke op om, siger administrerende direktør i Kingo, Michael Kamstrup Søndergaard.
- Kingo er født i 50'erne med en genbrugstanke om at udvinde så mange byggematerialer fra de bygninger, vi river ned, som muligt. Så øget tilgængelighed vil fjerne barrieren fra arkitekter, bygherrer og håndværkere om, at der ikke er byggematerialer nok.
- Med tiltaget styrker vi genbrugsdagsordenen i Danmark - lavpraktisk med byggematerialer - og samtidig som løftestang til at bringe genbrug højere op på den politiske dagsorden, siger han.
De næste generationer
Tscherning stemmer i.
- Set fra vores stol, så har vores branche en forpligtelse til at gøre alt, hvad vi kan for, at det bliver nemmere at bygge med materialer, der allerede har været brugt. Det skylder vi klimaet og de næste generationer, siger ejer af virksomheden, Søren Tscherning.
Søren Tscherning fortæller videre, at såfremt beregningen fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører holder, vil der i de næste 40 år blive bygget lige så meget, som der allerede er bygget gennem hele menneskehedens historie.
- Det kræver råstoffer til produktion af nye byggematerialer, som planeten ikke kan levere, og en CO2-udledning som planeten ikke kan absorbere. Derfor ønsker vi at være en del af en digital markedsplads som GreenDozer, siger han.
Vil ikke gå enegang
Ifølge P. Olesen, der investerede i GreenDozer sidste år, giver det mening at få flere aktører med. Det fortæller medejer Henrik Olesen.
- Før vi gik med, overvejede vi, hvordan vi bedst kunne give adgang til vores brugte byggematerialer. Det giver ikke mening at gå enegang, fordi det ikke bringer de brugte byggematerialer i spil i stor skala, og det er der brug for, siger Henrik Olesen og fortsætter:
- GreenDozer har bevist, at markedspladsen kan formidle salg af genbrugte byggematerialer online. Derfor giver det mening at få flere aktører med på GreenDozer.