Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
200 maskiner solgt: Kragmann finder forretning i nyt segment
Abonnementsartikel
Optimering af arbejdsflowet på værkstedet og ønsket om et nyt forretningsben har sendt maskinhandleren Kragmann på markedet med entreprenørmaskiner.
- Vi betjener landbruget, lyder den forklarende sætning under logoet hos Fyns største maskinhandler, Kragmann. Men det kan være, at sætningen nu skal udvides.
Siden 2020 har over 200 nyere brugte entreprenørmaskiner nemlig fundet vej over pladsen hos Kragmann og MaskinPartner.
Dermed er det lykkedes virksomheden at sætte en fod i døren på et helt nyt forretningsområde.
- En del af de mindre og lidt ældre gravemaskiner finder vi kunder til i vores oprindelige kundekreds, men for størstedelen af maskinernes vedkommende er vi ude på et helt nyt og spændende marked, fortæller Jonathan Blomgreen Andersen, der er ansvarlig for marketing og forretningsudvikling hos Kragmann og datterselskabet MaskinPartner i Vejle.
- Vi er selvfølgelig stadig fuldstændig tro mod New Holland, Kverneland og vores øvrige brands på landbrugsdelen, understreger Jonathan Blomgreen Andersen.
Dygtige folk
Baggrunden for satsningen ind i et nyt forretningsområde skal primært findes i ønsket om at bibeholde og udvide forretningsomfanget, men et helt lavpraktisk faktum har også spillet ind.
- Salg og service af landbrugsmaskiner er jo meget sæsonpræget. Og vi har nogle superdygtige folk på værkstedet, der har mange af de kompetencer, der skal til for at reparere og servicere entreprenørmaskiner, forklarer Jonathan Blomgreen Andersen.
I det nye forretningsben arbejder man ud fra målsætningen om at sælge tre enheder om ugen på entreprenørsiden.
De nye maskiner fylder også godt op på pladsen foran den store hal. Her er store og små gravemaskiner med et ikke alt for højt timetal i fokus, men forretningen har også forhandlingen af nye New Holland rendegravere.
Forskel på kunder
På salgssiden har Kragmann oprustet med en enkelt dedikeret sælger, der fylder sin dag med lige dele kold canvas og netværkssalg.
Han bakkes dog op af Jonathan Blomgreen Andersen, der som marketingansvarlig har gjort en vigtig observation i forhold til potentielle kunders adfærd på sociale medier.
- På landbrugssiden kunne vi sende et superstærkt tilbud ud på facebook, men uanset, hvor god prisen var, eller hvor flotte billeder eller video, der var med, så kom der overhovedet ingen reaktioner, forklarer Jonathan Blomgreen Andersen.
På entreprenørsiden er det helt anderledes.
- Hvis vi sætter et skarpt opslag på en entreprenørmaskine op om morgenen, så har vores telefon ringet fem gange inden middag, lyder det fra Jonathan Blomgreen Andersen.
Vil være importør
Hos Kragmann er man foreløbigt tilfredse med resultaterne for de første par år på entreprenørmarkedet. Men man har store ambitioner for fremtiden.
- Vi vil gerne udvikle os, og vores ambition er at blive i stand til at kunne levere fra en meget større produktportefølje. Også nye maskiner. Og i den forbindelse arbejder vi aktivt for at blive importør af flere mærker på entreprenørsiden, fortæller Jonathan Blomgreen Andersen.
- Vi har kapaciteten til at gøre det både økonomisk og pladsmæssigt. Og så har vi som sagt en stærk serviceorganisation. Uden den var vi ikke nået så langt, som vi er i dag, siger Jonathan Blomgreen Andersen.