Lyt til artiklen:

Ny vejbro tager form ved Børkop

00:00
Hastighed: ???x
02:33

Abonnementsartikel

VIDEO: I forbindelse med elektrificeringen af jernbanenettet anlægger Kaj Bech en ny vejbro henover jernbanesporet ved Børkop.

Den store Liebherr-Kran og det enorme stillads kaster lange skygger i morgensolen her lidt uden for Børkop ved Vejle, hvor Maskinteknik er på besøg. Under stilladset suser det ene tog efter det andet forbi. Snart skal de være elektriske, og det er i den forbindelse, at Kaj Bech bygger den nye vejbro, som stilladset rejser sig omkring.

Den gamle vejbro er nemlig hverken tidssvarende eller høj nok til, at de nye køreledninger til de elektriske tog kan opføres under den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Entreprenøren udfører den nye bro samt nedrivning af den gamle i hovedentreprise for Banedanmark. Den nye bro bliver en tosporet vejbro med cykelsti, og arbejdet begyndte i april måned.

rich-media-2
Stål i enorme mængder udgør armeringen i brodækket. Foto: Tim Søgaard.

- Vi startede med at rydde området herude for bevoksning. Derefter har vi fjernet en hel del blødbund for at kunne lave en direkte fundering til fundamenter og søjler. Vi skulle fjerne blødbund ned i seks meters dybde, så der er lavet en interimsspuns langs sporkassen for at holde på den, fortæller Andreas Mørk Frank, der er projektleder hos Kaj Bech.

Derefter har man kørt en masse ny sand til og trukket spunsen igen. Så har man støbt broens fundamenter og søjler og lavet et stilladsprojekt.

- Det skal udgøre støbestilladset for selve brodækket, forklarer Andreas Mørk Frank.

En vigtig deadline

Den del af arbejdet har man færdiggjort og nu er armeringsarbejdet gået i gang. Forud for den store støbningsdag skal den endelige form med kantbjælker færdiggøres og broen skal spændes op med spændarmering. Broen spændarmeres, for at man kan holde brovægten nede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Andreas Mørk Frank fortæller, at dagen, hvor broen skal støbes, altid er en smule nervepirrende. Alting skal helst spille 100 procent.

rich-media-4
Foto: Tim Søgaard.

Meget står og falder med, at man bliver klar til at gennemføre støbningen inden deadline i begyndelsen af november, hvor man har en sporspærring.

- Den er vi nødt til at nå, da vi skal afforskalle brodækket igen. Det vil sige fjerne hele brostilladset og de tilhørende store jerndragere, som lige nu holder brodækket, fortæller Andreas Mørk Frank.

Hvis ikke entreprenøren når den deadline, er den næste sporspærring først til marts, hvor den gamle vejbro skal rives ned.

Efter afforskallingen er udført, bliver der etableret vejdæmninger op til broen, og så skal der laves asfaltarbejde og fugtisolering på broen med afsluttende autoværn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye bro skal efter planen åbne til januar og den gamle bro rives ned til marts. Mellem 10 og 15 medarbejdere er beskæftiget på projektet dagligt.