Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
København får ny containerterminal til 800 millioner kroner
Abonnementsartikel
I 2024 åbner Københavns nye containerterminal på Ydre Nordhavn. Områderne, hvor den gamle terminal lå, skal bruges til boliger, rekreative områder og arbejdspladser.
I fremtiden vil varer fra hele verden blive leveret direkte til københavnerne igennem topmoderne og bæredygtige faciliteter, når den nye containerterminal i Ydre Nordhavn åbner i 2024. Det vil være et byggeri, der betyder, at varer og gods fortsat kan leveres bæredygtigt direkte til centrum af København, så man slipper for lang vejtransport og samtidig vil det betyde, at den nuværende containerterminal flytter, så området ved Levantkaj kan blive til nye boliger, rekreative områder og flere arbejdspladser.
Den nye containerterminal bliver placeret på den yderste spids af Nordhavn med direkte adgang til Øresund. På den 550 meter lange kaj, vil den i alt 133.000 kvadratmeter store og 800 millioner kroner dyre containerterminal kunne fortsætte Københavns lange og stolte historie som erhvervshavn, hvor varer og gods kan blive så tæt på byens borgere som muligt.
Overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, ser frem til at få en moderne containerterminal i byen.
- Ved at flytte terminalen til Ydre Nordhavn, kan vi komme videre med byudviklingen af Levantkaj og Sundmolen og skabe plads til almene boliger, der er til at betale. En stor, ny park og Nordhavns første folkeskole. Det er i sig selv rigtig gode ting, og det bidrager til, at København bliver mere fælles, mere lige og mere grøn. Mere end to tredjedele af alle varer, der leveres i København, har destination i hovedstaden. Ved at fastholde terminalen i Københavns Havn sparer vi CO2 på transport på land - fra kaj til kunde i københavnsområdet, og fastholder vores historiske position som aktiv erhvervshavn, siger hun.
Genbrugsjord
Det er By & Havn, der står for projektet, og containerterminalen skal ligge i det område, hvor By & Havn i de sidste 10 år har givet mulighed for, at primært københavnske byggerier har kunnet aflevere jord, så det kan blive genbrugt som areal til ny byudvikling.
Anne Skovbro, der er administrerende direktør i By & Havn, glæder sig ved udsigten til at kunne benytte området i Ydre Nordhavn.
- Det er jo i virkeligheden en bæredygtig succeshistorie, vi ser her i Ydre Nordhavn. I de sidste 10 år har vi genbrugt jorden til at skabe mere plads til københavnerne, og nu kan vi så endelig tilbyde københavnerne en ny og topmoderne containerterminal på noget af arealet og lige ved siden af en 28 hektar park, som kan bruges til rekreative formål for alle københavnere. Derudover vil flytningen af den nuværende containerterminal betyde, at beboerne i indre Nordhavn slipper for støj, os og larm. I stedet kommer der nu en skole, flere boliger, arbejdspladser og fodboldbaner.
75 procent af den danske import går igennem de danske havne. Og derfor har det været vigtigt for By & Havn at fastholde erhvervshavnen tæt på københavnerne. I forbindelse med byggeriet etableres der også et stort distributionscenter, hvor målet er at få en løsning, hvor containerne kan pakkes ud, og køres direkte til kunderne i stedet for først at skulle fragtes andre steder hen til udpakning.
Med sin beliggenhed på spidsen af Ydre Nordhavn vil den nye containerterminal komme til at ligge med en veludbygget og moderne infrastruktur med dedikerede arealer til fremtidens logistik. Arbejdet med at anlægge den nye Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten er godt i gang, og når tunnelen står færdig i 2027, vil transport til og fra containerterminalen få direkte adgang til motorvejsnettet via tunnelen. Dermed bliver Indre Nordhavn aflastet for en stor del af den tunge trafik, der er i dag.