Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Næste skridt er at gøre klar til at sejle store broelementer ud
Abonnementsartikel
Arbejdet med at bygge bropillerne op i højden er i gang på en række af bropillefundamenterne i Storstrømmen.
Den kommende Storstrømbro begynder så småt at tage form over Storstrømmen mellem Falster og Masnedø.
I den forbindelse har produktionshallen på Masnedø indtil videre frembragt fem af de i alt 44 brodragere til Storstrømsbroen.
Brodrageren er det element, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen.
Næste skridt er nu at gøre elementerne klar til at blive sejlet ud og monteret på bropiller i Storstrømmen, oplyser Vejdirektoratet.
I øjeblikket ligger de fem brodragere klar på pladsen ud for hal 2, hvor planen er at montere to gule løftearme i hver ende.
Løftearmene bliver brugt, når brodragerne bliver hævet op på bropillerne i Storstrømmen.
På den midlertidige dæmning på Masnedø fortsætter arbejdet med at bygge stillads og støbeform op, således at de to nordligste brodragere kan blive støbt på stedet.
Arbejdet med at bygge bropillerne op i højden er desuden i gang på en række af de bropillefundamenter i Storstrømmen.
Ved hver bropille bliver en arbejdsplatform etableret på pillen og ved siden af pillen en platform, som blandt andet har plads til skurfaciliteter og broarbejderne.
Bropillerne skal stå solidt på havbunden i Storstrømmen. I den forbindelse bliver bunden forstærket ved at banke stålrør ned, som pillerne kan stå på.
Der er indtil videre sat ti fundamenter til bropiller mellem Falster og pylonen, oplyser Vejdirektoratet. På modsatte side, mellem Masnedø og pylonen, står der seks fundamenter.
Efter planen bliver Storstrømsbroen, som forbinder Sjælland med Falster via Masnedø, omtrent fire kilometer lang. Broen bliver Danmarks tredje største efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Forventningen er hos Vejdirektoratet, at broen er klar til biltrafik i 2025 og jernbanetrafik i 2027.