Lyt til artiklen:

Ny ringvejsbro på vej til Silkeborgenserne

00:00
Hastighed: ???x
03:16

Man er ikke i tvivl om, at der bliver knoklet på den nye ringvejsbro på Østre Ringvej i Silkeborg, når den dundrende lyd af en rammemaskine, der hamrer pæle i jorden, gjalder i øregangene. Luften er fugtig her på byggepladsen. Det er nemlig en af de dage, hvor vejret ikke helt kan bestemme sig. Derfor er der også et par af MT Højgaards folk, der har fundet regnjakken frem.

Ufortrødent arbejder de med at bygge forskallingen til broen, som skal give bedre betingelser for naturen ved Gudenåen. Det er derfor, at MT Højgaard Danmark bygger den cirka 360 meter længere end den gamle bro - der skal nemlig være mere plads til, at dyrene kan passere under den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
På den sydlige side af Gudenåen er entreprenøren gået i gang med forskallingen. Foto: Tim Søgaard.

- Vi bygger en ny bro herude, fordi Silkeborg Kommune har besluttet, at man skal hæve ringvejsbroen for at få en bredere faunapassage. Den gamle bro var kun 60-70 meter lang, og i og med at vi hæver den op i niveau, får vi en bro på 420 meter, fortæller Kenni Mosbech, der er produktionsleder hos MT Højgaard.

Det er en opgave, som MT Højgaard har masser af erfaring med. Det var nemlig også dem, der i årene 2011-2014 byggede de to motorvejsbroer, som ligger parallelt med ringvejsbroen, og hvorfra arbejderne på byggepladsen konstant kan høre bilerne suse forbi.

Ringvejsbro nedbrydes for at gøre plads til naturen

Se også:

Ringvejsbro nedbrydes for at gøre plads til naturen

Siden entreprenøren gik i gang tilbage i efteråret 2021, er der sket meget. Kingo Karlsen har stået for at nedbryde den gamle ringvejsbro, hvorefter MT Højgaard har fjernet beplantningen på dæmningen og gravet den væk.

rich-media-4
Kingo Karlsen i færd med at nedbryde den gamle ringvejsbro i begyndelsen af februar. Arkivfoto: Tim Søgaard.

Derefter har man været i gang på den sydlige side af Gudenåen med at støbe fundamenterne, som broen skal hvile på. Det arbejde er færdiggjort, og nu har man altså taget hul på arbejdet med forskallingen.

rich-media-5
Blot syv måneder efter, den gamle bro blev revet ned. begynder man at kunne ane den nye bro. Foto: Tim Søgaard.

På den nordlige side af Gudenåen er man gået i gang med vejopbygningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Miljøet i fokus

Udover at projektet i sin helhed går ud på at skabe bedre rammer for naturen omkring Gudenåen, er der også under projektets udførelse stort fokus på omgivelserne.

Ny ringvejsbro over Gudenåen skal give bedre plads til dyre- og planteliv

Se også:

Ny ringvejsbro over Gudenåen skal give bedre plads til dyre- og planteliv

- Noget, der er lidt særligt ved den her opgave, er, at der bliver slået et rigtig stort slag for miljøet herude. Eksempelvis er alt træ, der har stået på dæmningerne, og som skulle fjernes, blevet savet op og lagt i depot, så det kan udlægges under broen og blive brugt som insekthoteller, når den står færdig, fortæller Kenni Mosbech.

Han fortæller videre, at alt vand, der pumpes ud i Gudenåen, skal gennem en rensningsproces, så man sikrer, at der ikke bliver skyllet sedimenter ud i vandet.

rich-media-8
Produktionsleder Kenni Mosbech. Foto: Tim Søgaard.

Derudover skal al elektricitet brugt på projektet indkøbes som grøn strøm. Materialer, der bruges på byggeriet, skal så vidt muligt også fremstilles ved hjælp af grøn energi. Det er blot nogle af de miljømæssige tiltag på projektet.

Udover selve broen omfatter projektet også omlægning af cirka 260 meter af ringvejen på den sydlige side af broen og cirka 100 meter på den nordlige side af broen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

MT Højgaard beskæftiger gennemsnitligt mellem 25 og 30 mand, og entreprenøren skal håndtere omtrent 50.000 kubikmeter jord i forbindelse med projektet.

MT Højgaard forventer, at broen står klar i slutningen af 2023.

rich-media-10
MT Højgaard skal håndtere cirka 50.000 kubikmeter jord i forbindelse med projektet. Foto: Tim Søgaard.