Lyt til artiklen:

Scantruck svælgede i nyheder på Bauma

00:00
Hastighed: ???x
03:35

Bauma 2022 i München blev en hektisk oplevelse for mandskabet fra Scantruck.

Som importør af en række store maskinmærker var der nemlig rigeligt at holde øje med, da Manitou, Komatsu, Sennebogen, McCloskey og Platform Basket funklede med masser af nyheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke mindst Manitou, som præsenterede et rekordstort antal nye produkter på messen, hvor det meste stod i elektricitetens tegn.

De bæredygtige el-maskiner tager til stadighed mere og mere over efter deres fossile forgængere.

Og der er da også udsigt til hård konkurrence på markedet for Manitou-bestselleren MT625, da maskinen i realiteten kommer til at dyste med sig selv, mener markedschef hos Scantruck, Dennis Faurby.

rich-media-2
Dennis Faurby (til venstre) og distriktschef Freddy Lange Nielsen på Bauma. Pressefoto.

- Manitou benyttede Bauma til at lancere MT625e, som er den eldrevne version af den maskine, der længe har været blandt de allermeste populære teleskoplæssere på diesel i vores program, siger markedschefen i en pressemeddelelse.

Bortset fra at dieselmotoren er skiftet ud med en elektrisk, er der ifølge Scantruck ikke pillet ved de kendte kvaliteter på MT625, som blot har fået tilføjet det lille "e" i modelbetegnelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med nul røg og støj kører maskinen rundt med samme hastighed, styrke, rækkevidde og kapacitet som dens diesel-bror.

Roterende teleskoplæssere

Også i de store højder præsenterede Manitou nyt. De roterende teleskoplæssere MRT2260 og MRT2660 udkommer nu også i el-udgaver med løftehøjder på henholdsvis 22 og 26 meter.

Lastekapaciteten er fortsat seks tons, og i ét og alt når de to maskiner samme præstations-niveau med el i motorrummet, som de tilsvarende diesel-modeller.

rich-media-4
Markedschef Dennis Faurby glæder sig til at lade den nye Manitou MT625e. Pressefoto.

Hos bomliftene har Manitou benyttet lejligheden til både at lave el-versioner af de to modeller 160ATJ og 180ATJ. Og samtidig give e-modellerne ekstra kapacitet.

160ATJe og 180ATJe har arbejdshøjder på 16 og 18 meter, og de elektriske versioner har fået øget kapaciteten i kurven med 50 kilo til nu at kunne bringe 250 kilo op i højden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har allerede en 20 meter bomlift på el. Nu følger så 16- og 18-meteren, og siden gør Manitou-serien komplet ved også at lancere el-drevne bomlifte på 22, 26 og 28 meter, fortæller Dennis Faurby.

Verdenspremiere

Også et andet af Scantrucks store importmærker, tyske Sennebogen, var i høj grad synligt på Bauma.

Virksomheden med både teleskopkraner, bæltekraner, havne-mobilkraner og heavy duty cycle-kraner var på hjemmebane i det sydtyske, hvor Sennebogen-hovedkvarteret ligger tæt på München.

Sennebogens glansnummer på messen var den 50 tons tunge teleskopbæltekran 653E-R Electro Battery.

rich-media-6
Scantruck-produktchef Lasse Weber ved den store Sennebogen-stand i München. Pressefoto.

Som modelbetegnelsen mere end antyder, er der tale om en fuldelektrisk maskine, som benyttede Bauma til intet mindre end verdenspremiere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

653E-R Electro Battery var godt på plads i det hidtil største antal Sennebogen-maskiner selskab på den hidtil største Bauma-stand nogensinde.

Komatsu på el

I Baumas store Komatsu-hal skinnede 27 forskellige gule maskiner om kap på 4550 kvadratmeter, og der var naturligvis også premiere på en række el-Komatsu'er.

Det tog Maskinteknik en snak med produktchef hos Scantruck A/S Kasper Vissing om, som du kan læse mere om i artiklen nedenfor.

Komatsu præsenterede flere el-nyheder på Bauma

Se også:

Komatsu præsenterede flere el-nyheder på Bauma

rich-media-9
Verden bliver mere og mere elektrisk, og Komatsu er med helt fremme. Pressefoto.