Lyt til artiklen:

Fire GMG-lifte giver DSB's S-tog en overhaling

00:00
Hastighed: ???x
03:11

Abonnementsartikel

Alle fire lifte er udstyret med en specialbygget kurv, som passer til det omfattende slibearbejde på togsættene.

DSB vedligeholder året rundt sine S-tog. Det betyder i praksis, at de tages ud af drift, vaskes, slibes ned og males igen, så de er klar til en ny turnus på de Københavnske skinner. Processen har en stram deadline, for togene skal hurtigst muligt tilbage i drift.

For at effektivisere vedligeholdelsesarbejdet har DSB Vedligehold investeret i fire fabriksnye GMG 1930 ED saxlifte hos Scantruck A/S, som også har tilpasset liftene til DSB's behov.

Artiklen fortsætter efter annoncen

DSB havde brug for lifte, som ikke bare skulle køre lige op og ned. De skulle også kunne komme ind på de krumme steder på S-togene, fortæller produktchef for GMG-lifte hos Scantruck, Lasse Weber, i en pressemeddelelse fra Scantruck.

- Togsættene har en bestemt form, som der ikke kan laves om på. Vi kunne tilpasse vores lifte til DSB's behov, og det har været afgørende for, at vi blev valgt som leverandør, siger produktchefen.

Den rigtige løsning

Den danske importør og forhandler af lifte fra GMG blev kontaktet af DSB med en problemstilling, og derfra var fokus på at finde den rigtige løsning.

- Vi indledte en god dialog, og fik præciseret DSB's krav til liftene. Kundernes behov er sjældent helt de samme, så det vigtigste er at finde den rigtige løsning, så liftene opfylder behovene fra dag et, siger Lasse Weber.

rich-media-2
Liftoperatør Sabih Sadiq ved at slibe maling af på oversiden af toget. Pressefoto.

Det stod hurtigt klart, at DSB's ønsker ikke kunne klares med en standardløsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi tog udfordringen op, og vi endte med ordren, fordi vi både kunne levere liftene og udføre de nødvendige tilpasninger på materiellet, fortæller Lasse Weber.

Specialløsninger fra Scantruck

Liftene anvendes af DSB's vedligeholdelsesteam, når togsættene skal slibes ned, inden de skal males.

Slibearbejdet sker manuelt på hver enkelt kvadratcentimeter, og derfor skal medarbejderne kunne komme både i højden og helt ind til togenes ydre profil, som ikke er i lod.

Togene er bredest lidt under midten og snævrer ind mod toppen. Derfor skulle deres nye lifte være i stand til at udskyde og vinkle rækværket under slibearbejdet, så det passede med togenes profil.

rich-media-4
Liftene blev leveret med specialbygget udskud og styres af en mekanisk fodpedal. Pressefoto.

Teknisk set kan GMG-liftene løfte op til seks meter, men på kundens ønske blev liftenes løftehøjde begrænset til tre meter. Her holdt Scantrucks specialister selv møder direkte med DSB's malere og deres arbejdsledere, så alle detaljer kunne komme på plads.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kurvene er også blevet større efter kundens ønske, så to malere kan arbejde fra liften på samme tid. Alle specialløsninger til DSB har Scantruck selv bygget.

- Hele forløbet har været meget positivt. Vi stillede forskellige liftmodeller til rådighed, og DSB's personale har prøvet sig frem for at få afklaret, hvilken der var den rigtige løsning, siger Lasse Weber.

rich-media-6
Så tæt kan liftene komme på togsættene. Pressefoto.

Alle fire lifte blev taget i brug i april i år, og siden har de ikke stået stille. De er i brug hver dag, hvor op til otte medarbejdere er beskæftiget med slibearbejdet.

Når et tog er færdigt og flyttes til malekabinen, holder næste togsæt klar til at få påbegyndt slibearbejdet. De elektriske lifte holder fint strøm til en hel arbejdsdag med slibning.