Lyt til artiklen:

Midtjysk entreprenør graver ud til de første af 600 nye ladepunkter i Danmark

00:00
Hastighed: ???x
03:23

Abonnementsartikel

Der er gang i entreprenørmaskinerne på rastepladsen Lillebælt Syd, hvor Gustav H. Christensen er i færd med at opføre en ladepark, som er en del af en større udrulning af ladepunkter i Danmark.

De næste otte år skal der opføres 600 nye ladepunkter i Danmark, og for nyligt tog entreprenør Gustav H. Christensen fat på arbejdet med at anlægge den første store ladepark på rastepladsen Lillebælt Syd på Fyn.

De nye ladepunkter, som placeres overalt i Danmark, finansieres med 500 millioner kroner, som er afsat gennem Infrastrukturplan 2035.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Blandt de 600 ladepunkter vil en del være lynladere. De vil primært blive placeret i de større ladeparker. Andre vil være almindelige ladestationer.

rich-media-2
Arbejdet med at etablere ladeparkerne er en stor koordineringsopgave. Foto: Tim Søgaard.

Ladepunkterne er placeret efter den antagelse, at elbil-ejere lader deres køretøj op hjemmefra om natten. Dermed er ladepunkterne tænkt til, når man er på farten. Derudover er ladepunkternes placering udpeget efter beregninger.

Kompliceret koordineringsarbejde

Arbejdet er gået i gang på de første fire ladeparker der ligger ved rastepladserne Lillebælt Nord og Syd og Tappernøje Øst og Vest, og arbejdet med at anlægge en ladepark er ikke nogen simpel opgave, fortæller Charlotte Veiss-Pedersen fra Vejdirektoratet.

- De her projekter indbefatter rigtig meget koordineringsarbejde. De steder, hvor der skal opsættes lynladere, skal forsyningsnettet udvides, og der skal bygges nye transformerstationer. Derudover skal ladeoperatøren på de enkelte projekter også levere en hel del kabler, siger hun.

Det tager omtrent et år for forsyningsselskabet, fra man har kontrakten, til det pågældende selskab har bestilt materialerne, fået dem leveret og gravet ned. Det er blandt andet, fordi der skal laves aftaler med samtlige lodsejere, der bliver berørt, forklarer Charlotte Veiss-Pedersen i øvrigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derudover er der en lang række kabler og lignende, som allerede ligger i jorden, og som man gerne skulle undgå at kappe over i forbindelse med etableringen af ladepunkterne.

Udover strømforsyning skal der desuden etableres afvanding og fundamenter.

rich-media-4
På den nye ladepark ved rastepladsen Lillebælt Syd, bliver der 30 lynladepladser. Foto: Tim Søgaard.

- Så det, vi er i gang med lige nu, er at få lagt "den gode plan" for, hvordan de her kabler, ledninger og rør skal placeres. Når den knude er løst, er det bare med at komme udover stepperne, fortæller Charlotte Veiss-Pedersen.

De nye ladeparker på rastepladserne Lillebælt Syd og Nord bliver opført med i alt 30 lynladepladser, hvor der er 24 pladser til personbiler og seks pladser til biler med trailer eller campingvogn. Lynladerne får en effekt på op til 300 kW, som kan lade op til 80 procent på kort tid.

- Vi har overinvesteret en lille smule i det her projekt for at være på forkant, så vi får bygget flere punkter, end der nok lige er behov for, den dag vi åbner. Vi regner med, at vi dækker behovet fra 2030 og en periode frem. Men det er svært at regne på, og nu kommer der oven i købet en energikrise, der måske ødelægger de her beregninger, fortæller Charlotte Veiss-Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På nogle af projekterne er der beregnet med, at man kan udvide senere, hvis der er behov for det. Andre steder kan pladsmangel blive et emne, og der må man så overveje, om man skal opføre en ny ladepark, såfremt der bliver behov for det, fortæller Charlotte Veiss-Pedersen.

Ifølge projektets tidsplan kan de mange el-bilister lade deres biler op allerede i starten af 2023, da den første ladepark står klar på rasteplads Lillebælt Syd inden jul.