Lyt til artiklen:

Første feltundersøgelser af Odense Havn er i gang

00:00
Hastighed: ???x
02:56

Abonnementsartikel

Tidligere i år bevilligede EU's infrastrukturfond 4,4 millarder kroner til fem danske infrastrukturprojekter, herunder et i Odense Havn.

Arkitekt- og rådgivervirksomheden Sweco er nu i fuld gang med de første feltundersøgelser af, hvordan Odense Havns sejlrende og kajarealer bedst kan blive udvidet.

Det oplyser Odense Havn A/S, som i forbindelse med projektet har indgået en totalrådgiveraftale med Sweco.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tidligere i år bevilligede EU's infrastrukturfond sammenlagt 4,4 milliarder kroner til fem danske infrastrukturprojekter. Et af dem er projektet i Odense Havn, som blev tildelt 15 millioner kroner.

Derfor arbejder Sweco nu på at kortlægge projektets omfang og foretage de nødvendige miljøscreeninger.

Tilpasning af vandveje

I takt med at havvindmøllerne bliver større og fordrer til større skibe til at sejle dem ud på havet, er det ifølge Odense Havn nødvendigt at udvide sejlløbet i bredde og dybde, hvis havnen fortsat skal være Nordeuropas førende produktionshavn inden for offshore vind.

- Vi er kritisk infrastruktur og har, som erhvervshavn, pligt til at tilpasse vores vandveje til de fartøjer, som skal ind og ud af havnen, udtaler administrerende direktør for Odense Havn, Carsten Aa.

Fem infrastrukturprojekter får 4,4 milliarder kroner i EU-støtte

Se også:

Fem infrastrukturprojekter får 4,4 milliarder kroner i EU-støtte

Det gælder eksempelvis de installations- og transportskibe til offshore vind, der skal ind til havnen for at blive serviceret af skibsreparationsværftet Fayard, og som skal hente fundamenter og naceller fra henholdsvis Bladt Industries og Vestas, uddyber han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Får vi ikke moderniseret sejlløbet, er regnestykket meget simpelt; kunderne vil miste ordrer og vores eksistensgrundlag smuldre sammen med den grønne industri herude, som vi ikke længere vil være i stand til at understøtte, siger Carsten Aa.

Køreplan frem til 2025

Den nuværende sejlrende er 60 meter bred på det dybeste stykke, som tæller 11 meter.

Den største udfordring er, at sejlløbet slår to knæk på vejen, hvilket giver lodsejerne sved på panden, når de skal gå slalom linegang med mere end 190 meter lange skibe.

rich-media-4
Det skal undersøges, hvordan kajarealet og sejlløbet kan udvides. Foto: Odense Havn A/S.

I forbindelse med fremtidssikringen af Odense Havn skal det derfor undersøges, hvordan kajarealet kan blive udvidet med op til en million kvadratmeter og sejlløbet til 140 gange 12 meter.

Det er på den baggrund, at Odense Havn har afsat 30 millioner kroner til en omfattende forundersøgelse, hvortil EU's infrastrukturfond, Connecting Europe Facility, har givet tilsagn til at finansiere 50 procent, oplyser Odense Havn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Havvindmøllerne bliver større, og det betyder også større komponenter. Foto: Odense Havn A/S.

Sweco har i den forbindelse lagt en konkret køreplan for de mange trin i forundersøgelsen frem til 2025 og er altså nu i fuld gang med de første undersøgelser.

Det gælder blandt andet miljøvurderinger, geotekniske undersøgelser og optælling af planter og fuglearter, således at en udvidelse af kaj og sejlløb sker på det bedst mulige datagrundlag, hvor alle miljøkrav bliver overholdt.

I sommer tog Maskinteknik en snak med direktør Carsten Aa om havnens planer for fremtiden. Det kan du læse mere om i artiklen nedenfor.

Store planer for Odense Havn

Se også:

Store planer for Odense Havn