Lyt til artiklen:

Cat tester el-drevet kæmpedumper

00:00
Hastighed: ???x
01:57

Abonnementsartikel

VIDEO: Producenten har testet en særlig batterielektrisk variant af Cat 793.

Caterpillar testede i november sin første batterielektriske 793 minedumper på producentens Arizona-baserede prøveplads, som Cat har gjort til en slags testcenter for fremtidens teknologi.

Caterpillar har udviklet den batterielektriske 793-prototype med støtte fra centrale minekunder, der deltager i Caterpillars Early Learner-program - et program som fokuserer på at accelerere udviklingen og valideringen af Caterpillars batterielektriske dumpere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prototypen blev testet på en syv kilometer bane. Fuldt læsset til sin nominelle kapacitet opnåede lastbilen en tophastighed på 60 km/t. Den fyldte dumper kørte en kilometer op ad en 10 procent stigning ved 12 km/t. Dumperen kørte også ned ad bakke, hvor den opfangede energi til opladning af batteriet.

rich-media-3
Testen blev blandt andet overværet af nogle af Caterpillars kunder i Early Learner-programmet. Pressefoto.

Fremtidens minested

Prototypen blev bygget på Caterpillars Tucson Proving Ground, der ligger i Green Valley, Arizona. Til støtte for energiomstillingen investerer Caterpillar i at omdanne prøvegrunden til et fungerende, bæredygtigt "fremtidens minested" ved at installere og udnytte en række vedvarende energikilder. Målet er at implementere de samme bæredygtige løsninger, mineselskaber vil bruge i deres egne operationer for at lære på egen hånd, hvad der skal til for at drive en elektrificeret mineplads og effektivt støtte kunderne gennem ændringerne.

rich-media-4
Solcelleparken på Caterpillars center Tucson Proving Ground, der ligger i Green Valley, Arizona. Pressefoto.

Som en del af transformationen af stedet vil virksomheden installere de seneste fremskridt inden for bæredygtighedsteknologi, herunder grøn brintproduktion, naturgas, brændselscellekraftproduktion og udvidede energilagringssystemer. Stedet vil også udnytte en række vedvarende energikilder, herunder vind, sol og brint, der er i stand til at drive anlægget og dets produkter, efterhånden som de bliver elektrificerede. Transformationen af anlægget vil også fungere som en læringsplatform til optimering af opladning og energistyringsintegration.