Lyt til artiklen:

Forbrændingsslagge skal bære nye ladeparker på Sydsjælland

00:00
Hastighed: ???x
02:46

Abonnementsartikel

De traditionelle sand- og grusmaterialer, som danner bærelaget under asfalten, når man bygger nye veje, er snart en mangelvare på hele Sjælland. Derfor udfører Vejdirektoratet nu et forsøg med såkaldt slaggegrus, som er et restprodukt fra affaldsforbrændingen.

Når Vejdirektoratet bygger de nye ladeparker og lastbilparkeringspladser på rastepladserne ved Tappernøje på Sydsjælland, vil de som et forsøg anvende slaggegrus som erstatning for de naturlige sand- og gruslag under asfalten. Slaggegrus er et restprodukt fra affaldsforbrændingen, hvor kommunernes restaffald kommer tilbage som et råstof til byggeri af veje og stier.

Forsøget skal lette presset på grusgravene på Sjælland, så man sparer på de naturlige råstoffer, og på den måde trækker Vejdirektoratet byggeriet i en grønnere og mere bæredygtig retning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har i Vejdirektoratet fokus på at anvende bæredygtige materialer og finde alternativer til de naturlige råstoffer. Særligt i de områder hvor ressourcerne er knappe. Slaggegrus er et restprodukt, som er godkendt til vejbyggeri, og som en del af forsøget vil vi holde øje med, hvordan materialet opfører sig og holder over tid. Vores forhåbning er, at materialet vil bidrage til, at vi kan spare på de naturlige råstoffer i de projekter, hvor det giver mening, siger projektleder Charlotte Veiss-Pedersen, Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har fået miljøgodkendt brugen af slaggegrus, der under de rette vilkår ikke vil have en negativ påvirkning på den omkringliggende natur. Vejdirektoratet forventer, at brugen af slaggegrus fremfor naturlige råstoffer vil give en besparelse på omkring én million kroner og 100 tons CO2 ved ombygningen af de to rastepladser.

Det er den kommunalt ejede virksomhed Afatek, der behandler den certificerede slaggegrus, og Vejdirektoratet er positivt indstillet i forhold til at bruge materialet på projekter, hvor det kan erstatte de naturlige råstoffer, som man på sigt forventer kan blive en mangelvare mange steder i landet.

Det har længe været muligt at anvende forbrændingsslagge som bundsikring eller fyld i for eksempel dæmninger. Vejdirektoratet er nu i gang med at udarbejde en ny vejregel, som gør, at forbrændingsslagge også kan anvendes i selve bærelaget lige under asfalten. Foreløbige resultater viser, at forbrændingsslagge som bærelag er kvalitetsmæssigt på niveau med traditionelt stabilgrus.

Når man anvender forbrændingsslagge til byggeri af veje eller cykelstier, bliver slaggen indkapslet for at sikre imod nedsivning af regnvand til grundvandet. Det gør man blandt andet ved at etablere en tæt belægning af asfalt over slaggen eller udlægge en membran, inden der lægges jord eller græs ovenpå materialet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Afatek får deres slaggegrus fra seks forskellige forbrændingsanlæg på Sjælland og udvinder efterfølgende metaller fra slaggen. På den måde sikrer de en slaggegrus med egenskaber, der matcher de traditionelle vejbygningsmaterialer.