Lyt til artiklen:

M.J. Eriksson bygger Danmarks nye bjergvej - næste år står den færdig

00:00
Hastighed: ???x
03:16

Abonnementsartikel

Selv om den nye forbindelsesvej i Vejle strækker sig få kilometer, har folkene fra M.J. Eriksson flyttet mere end en halv million kubikmeter jord.

Ved den kommende forbindelsesvej vest om Uhre i Vejle, som er omgivet af skov og hælder syv procent på det stejleste sted, går to af entreprenørvirksomhedens folk i vintervejret og sætter pullerter op.

- Vi er p.t. gået lidt i vinterhi. Vi er i gang med et belysningsprojekt med omkring 120 pullerter, der skal stå hele vejen langs cykelstien, og så er der omkring 800 meter flethegn, der skal sættes op, fortæller projektleder André Hentze Johansen til Maskinteknik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forbindelsesvejen - som også bliver kaldt Danmarks nye bjergvej - strækker sig to kilometer og kommer til at være den vej i landet, som har den største stigning over så lang en strækning.

Ifølge Vejle Kommune er forbindelsesvejen vest om Uhre er et af de største anlægsprojekter, der er løftet i kommunen.

Vejen er også en afgørende del af kommunens Mobilitetsplan 2018-2030. Planen beskriver en række projekter, der skal sikre fremkommeligheden i hele Vejle i takt med, at indbyggertallet og antallet af biler på vejene stiger.

Lastbiler i pendulfart

Folkene fra M.J. Eriksson gik i gang med projektet i oktober 2020. Siden da er mere end en halv million kubikmeter jord blevet løftet op og kørt væk af op til 12 lastbiler om dagen til en nærliggende depotplads.

Til sammenligning flyttede folkene fra entreprenørvirksomheden, i forbindelse med et andet projekt, omkring halvanden million kubikmeter jord fra en 12 kilometer lang motorvejsstrækning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Så det er virkelig en jordentreprise, der vil noget. Det er det, siger André Hentze Johansen om projektet i Vejle.

rich-media-3
I alt er der blevet flyttet en halv million kubikmeter jord. Foto: M.J. Eriksson A/S.
rich-media-4
Forbindelsesvejens i alt seks bygværker er færdige. Foto: M.J. Eriksson A/S.

Foruden flytning af jord og etablering af selve forbindelsesvejen indebærer projektet blandt andet også opførelse og etablering af tre betonelementbroer, hvor to af dem er faunapassager, to in-situ-støbte broer, en stibro samt en dobbeltsporet cykelsti med pullertbelysning.

Kun én adgangsvej

Selv om forbindelsesvejen, cykelstien og alle broer nu står, hvor de skal, har det stejle og kuperede terræn med skov til alle sider ikke været lige nemt at arbejde i.

rich-media-5
Vejen er to kilometer lang. Foto: M.J. Eriksson A/S.
rich-media-6
Projektet bliver afleveret i juni 2023. Foto: M.J. Eriksson A/S.

Landskabet udelukkede nemlig muligheden for skærende veje. Med kun én adgangvej, var det derfor ikke kun vigtigt at lægge en solid plan. Mindst lige så vigtigt var det at holde sig til planen alt, hvad de havde lært, fortæller projektlederen.

- Vi havde kun den vej, vi selv lavede. Det har været lidt udfordrende. Så da vi kørte jord, gjorde vi ikke andet, for så optog vi pladsen fra de lastbiler, der kørte jorden væk. Derfor har logistikken i det har hundrede procent være det mest vigtige i projektet, fortæller André Hentze Johansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De sidste to lag

Der er heller ikke noget at sige til, at forbindelsesvejen også bliver kaldt Danmarks nye bjergvej.

- Nu har vi udlagt det første lag asfalt på cykelsti og vej, og når man tager turen opad, kan man virkelig mærke, at det går stejlt opad, fortæller projektlederen.

rich-media-8
Vejen har en hældning på syv procent på det stejleste sted. Foto: M.J. Eriksson A/S.

De sidste to lag asfalt bliver lagt til foråret, og ellers er der kun de sidste småjusteringer tilbage.

Danmarks nye bjergvej bliver afleveret af M.J. Eriksson i juni 2023. ATKINS Danmark er rådgiver på projektet.