Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Hofor navngiver maskine på 40 ton - nu begynder arbejdet under jorden
Abonnementsartikel
Forsyningsselskabet har gennem flere år benyttet sig af navne fra vikingetiden til deres tunnelboremaskiner.
Maskinen, der skal bore første etape af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel under Frederiksberg og Vesterbro i København, blev mandag navngivet Signe og begynder nu sit underjordiske arbejde.
Det oplyser Hofor, Hovedstadens Forsyningsselskab, i en pressemeddelelse.
Det var projektleder fra Hofor Svend Krongaard Hansen, der havde æren af at navngive tunnelboremaskinen, som nu i de næste fire måneder skal bore sig gennem undergrunden fra Skt. Jørgens Sø og frem til Halmtorvet i København.
Seancen fandt sted ved hjørnet af Gl. Kongevej og Vodroffsvej og blev ledsaget af klapsalver fra projektfolk fra entreprenørerne NCC og SMET og bygherrerne Frederiksberg Forsyning og Hofor.
Den der sejrer
At maskinen har fået navnet Signe er ikke en tilfældighed.
- Hofor har gennem flere år benyttet sig af kvindenavne fra vikingetiden til deres tunnelboremaskiner, og navnet Signe betyder "den der sejrer", så det synes vi er et navn, der lover godt, fortæller projektleder fra Hofor Svend Krongaard Hansen.
Entreprenørerne er også helt klar til at gå i gang, lyder det.
- Det er en krævende opgave at anlægge en tunnel på en strækning med så stor kompleksitet. Vi skal både bore under store veje, gamle bygninger som Det Ny Teater og meget tæt på Metro-linjen, siger områdedirektør i NCC, Bjarki Finbogasson.
Områdedirektøren fra NCC fortæller videre, at NCC ser frem til at løse opgaven, og at de sammen med den belgiske partner SMET både har erfaringerne og kompetencerne fra lignende opgaver.
18 meter nede i jorden
Den 40 tons tunge maskine og en masse hjælpeudstyr er ankommet fra Belgien med lastbiler og er blevet hejst ned i jorden og rigget til på byggepladsen ved hjørnet af Vodroffsvej og Gl. Kongevej på Frederiksberg.
Ifølge planen skal tunnelboremaskinen Signe nu bore sig cirka otte meter frem om dagen i retning mod Halmtorvet, hvor maskinen bliver hejst op til maj. Til den tid vil tunnelboremaskinen have tilbagelagt en 500 meter lang rejse cirka 18 meter nede i jorden.
- Den anden halvdel af den 1,3 kilometer lange tunnel begynder vi at bore fra Kalvebod Brygge og ind mod Halmtorvet fra sommer og cirka fire måneder frem, siger Svend Krongaard Hansen.
Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er blandt de største af de mange skybrudsprojekter, der indgår i de overordnede skybrudsplaner for Frederiksberg og i København.
Tunnelen bliver op til tre meter i diameter og kan flytte 20 kubikmeter vand i sekundet. Derudover skal en pumpestation ved Kalvebod Brygge hjælpe med at pumpe vandet op fra tunnelen og ud i havnen. Begge dele er efter forventningen klar til brug i 2026.