Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Nye regler for affaldssortering
Abonnementsartikel
Som en del af de ny affaldsregler er der ved at blive udviklet en model for udvælgelse af byggepladser til affaldstilsyn, oplyser DI Byggeri.
Alle virksomheder skal nu sortere deres affald på linje med husholdningerne derhjemme.
Sådan har det været siden årets første dag, hvor nye regler for affaldssortering trådte i kraft.
I praksis betyder det, at affaldet fra kontoret og mandskabsvognen, som minder om affaldet derhjemme, skal sorteres i de samme ti fraktioner og have indsamlingsmateriel med piktogrammerne på.
Det oplyser DI Byggeri
Dog er det muligt at aftale med det firma, som henter affaldet, at egen virksomhed kan blande papir og pap, metal og glas eller plast, metal og mad- drikkekartoner sammen, lyder det.
Sortering af byggeaffald
I forhold til byggeaffaldet er sorteringsreglerne de samme som hidtil. Virksomheden skal blandt andet sortere farligt affald, PCB-holdigt affald, termoruder, tegl, beton, gips, stenuld, jord og asfalt samt øvrige materialer til genanvendelse ud hver for sig selv.
Det er muligt at afvige fra reglerne, hvis virksomheden kan dokumentere, at affaldet kan sorteres uden tab af mulighed for genanvendelse, og at virksomheden har en aftale med den, som afhenter affaldet.
Det er fortsat muligt at blande blandt andet tegl og beton samt beton og asfalt, men kravene om efterfølgende sortering og genanvendelse gælder også disse fraktioner.
Derudover gælder det stadig, at pladsen kun må brug affalds-indsamlere og modtageanlæg, som er registreret i statens database, Affaldsregistret, medmindre entreprenøren selv kører affaldet til genbrugspladsen og betaler for aflevering.
Nyt tilsyn for affald
Som en del af de nye affaldsregler er der ved at blive udviklet en model for udvælgelse af byggepladser til affaldstilsyn. Det sker i forbindelse med, at affaldstilsynet delvist bliver flyttet til staten og bliver opnormeret.
Således er det målet, at tilsynsmyndigheden skal have en dialog med hver tredje virksomhed hvert år og have udført et fysisk tilsyn hos hver femtende virksomhed hvert år.
Tilsynet overgår samtidig fra at være skattefinansieret til at blive brugerfinansieret, hvilket vil sige, at byggepladsen selv skal betale for tilsynet, oplyser DI Byggeri.