Lyt til artiklen:

Aarsleff får opgaven med ny gasrørledning på Vestfyn

00:00
Hastighed: ???x
02:03

Abonnementsartikel

Planen er, at det egentlige anlægsarbejde begynder i foråret 2023 og afsluttes inden årets udgang.

Det bliver entreprenørfirmaet Aarsleff, der skal varetage opgaven med at omlægge en naturgasledning på Vestfyn for at gøre plads til den nye jernbane.

Det oplyser Energinet, som netop har underskrevet kontrakt med entreprenøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Planen er, at det egentlige anlægsarbejde begynder i foråret 2023 og afsluttes inden årets udgang.

28 kilometer gasrør

Forberedelserne til projektet er i fuld gang på Vestfyn.

Energinets projekt får hovedkvarter på en nedlagt landejendom på Store Landevej øst for Nørre Aaby.

Derudover er arbejdet nu godt i gang med at indrette arealerne med mandskabsvogne, parkeringspladser og en oplagsplads til gasrørene.

Fortidsminder dukker op under forberedelser til nyt gasrør

Se også:

Fortidsminder dukker op under forberedelser til nyt gasrør

De gasrør, der skal bruges til den nye gasrørledning, er ved at blive produceret i Tyskland. Rørene ankommer i løbet af januar og februar med tog til Taulov, beliggende ti kilometer sydvest for Fredericia, hvorfra de køres videre med lastbiler til Fyn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det drejer sig om i alt 28 kilometer gasrør, så beboerne i området vil opleve en del trafik med lastbiler, som ankommer med rørene. Efter planen vil det ske fra sidste uge i januar og hele februar med, siger projektleder Jakob Kjær.

- Når anlægsarbejdet begynder til foråret, vil der igen være trafik, når rørene skal køres ud til de steder, hvor de skal lægges i jorden, siger projektlederen.

Aarsleff Rails kørestrømstog er det eneste af sin slags i Europa

Se også:

Aarsleff Rails kørestrømstog er det eneste af sin slags i Europa

Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Naturgasledningen skal flyttes for at gøre plads til en ny, dobbeltsporet og elektrificeret jernbane på Vestfyn. I dag ligger naturgasledningen nemlig i den kommende jernbanes tracé.

Når naturgasledningen er omlagt, kan arbejdet med at etablere den nye jernbane begynde.

Den nye dobbeltsporede og elektrificerede jernbane på Vestfyn bliver cirka 35 kilometer lang og vil øge kapaciteten og bidrage til kortere rejsetider i kraft af en cirka fire kilometer kortere jernbanestrækning mellem Odense og Middelfart.