Lyt til artiklen:

Volvo introducerer anti-kollisionssystem til sine hjullæssere

00:00
Hastighed: ???x
01:13

Abonnementsartikel

Det nye "Collision Mitigation System" i Volvos hjullæssere skal øge sikkerheden på arbejdspladsen.

40 - 50 procent af tiden kører en hjullæsser i bakgear.

Det er med de tal i baghovedet, at Volvo Construction Equipment har udviklet et nyt system til sine hjullæssere, der skal hjælpe med at undgå kollisioner, når maskinen er i bakgear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Volvo understreger, at systemet ikke er tænkt som en erstatning for helt almindelig fornuftig og ansvarsbevidst kørsel. Systemet er derimod et supplement.

Systemet fungerer sådan, at det identificerer, når der er en potentiel risiko for en kollision og aktiverer derefter bremsen i to-tre sekunder for at sænke maskinens fart inden en kollision eller bringe den helt til standsning, inden det sker. Når bremsen aktiveres ved hjælp af systemet bliver maskinføreren advaret om at tage affære.

Systemet aktiveres kun, når maskinen er i bakgear og kører med en hastighed mellem 3 - 15 km/t.

Systemet er tilgængeligt til modellerne L110H/L120H udstyret med OptiShift samt L150H, L180H, L220H, L260H og L200H High Lift hjullæsserne.