Lyt til artiklen:

JMM går efter markant CO2-reduktion

00:00
Hastighed: ???x
04:06

Abonnementsartikel

Importøren har i samarbejde med maskinleverandørerne udarbejdet en klimarapport, der definerer flere områder, hvor CO2-forbruget skal nedbringes.

Mere bæredygtig energi i koncernens bygninger og en max. hastighed på 120 km/t i firmabilerne! Det er to af de konkrete tiltag, JMM Group overvejer at implementere i hele koncernen, som en del af processen mod en mere bæredygtig fremtid.

- Det er supervigtigt både på den korte og lange bane at arbejde med den grønne omstilling. Mange af vores kunder er allerede langt, og vi skal naturligvis følge trop, så vi kan matche dem - med vores maskiner såvel som vores service setup, fortæller JMM Groups CEO, Jan Møller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med Maskinleverandørerne

Importøren med base i det sønderjyske er blandt de første importører og maskinhandlere herhjemme, der går så systematisk til værks. Det har udmøntet sig i flere konkrete tiltag.

- Det sker blandt andet i samarbejde med konsulent Carsten Færge fra Maskinleverandørerne, som er en rigtig god sparringspartner, fortæller CFO Ronny Møller Andresen, JMM Group, der står i spidsen for arbejdet hos Liebherr-, Wacker Neuson-, Weidemann- og Himoinsa-importøren i Danmark.

I samarbejde med konsulenten har JMM i begyndelsen af december udarbejdet en klimarapport, der beskriver koncernens hidtidige CO2-udslip - det vil sige hvor meget de enkelte elementer har påvirket CO2-regnskabet og dermed er de store syndere i klimaregnskabet. Rapporten indeholder samtidig handlingsplaner for at komme videre på nogle konkret definerede områder.

Rapport offentliggøres

Om kort tid kommer rapporten på JMM Groups hjemmeside, så alle med interesse for det kan læse om, hvad importøren gør - og vil gøre - af bæredygtige tiltag. Det har udmøntet sig i en tretrins strategi.

- Allerede i 2023 skal vi være CO2-neutrale på værkstederne. I 2025 skal vi have reduceret hele koncernen med 20 procent og i 2030 med 70 procent, siger Ronny Møller Andresen til Maskinteknik.
Han tilføjer, at et helt oplagt område er energikilder som el og varme i koncernens otte forskellige lokationer rundt i landet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har fået nogle folk til at pege på muligheder for effektive omlægninger, og foreløbig har vi fået tilbud på solcelleanlæg i Rønnede og omlægning til fjernvarme i Horsens, fortæller han.

Kørsel batter

Et andet vigtigt område til mulige CO2-besparelser er brugen af køretøjer i koncernens omfattende bilpark. Her har man overvejet, at der fremover skal implementeres en maksimal hastighed på 120 km/t.

- Vi har hentet erfaring hos nogle af vores kunder, og dette tiltag alene kan faktisk give en besparelse i CO2-regnskabet på 6-7 procent for kategorien "Transport", fastslår Ronny Møller Andresen.

Han håber, at mange af medarbejderne vil følge det gode eksempel - også når de kører til og fra arbejde i egne biler.

- Det er naturligvis ikke noget, vi kan bestemme, men vi håber alligevel, at mange vil tænke over topfarten, siger han og tilføjer, at koncernen samtidig på flere lokationer har opsat ladestandere til gavn for de medarbejdere og kunder, som kører elbil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tre verdensmål

JMM har i processen valgt at arbejde med tre af FNs verdensmål. Hvor de første to - "Bæredygtig energi" og "Ansvarligt forbrug og produktion" giver sig selv i forhold til at CO2-reducere, så er mål tre, "Livet på landet", lidt anderledes.

- Det handler om blandt andet biodiversitet. At vi ved flere af vores lokationer har ubenyttede områder, som med fordel kan omdannes og begrønnes til gavn for naturen, siger Ronny Møller Andresen.

Voksende interesse

Flere andre importører - eksempelvis Stenderup og Bay Christensen - samarbejder ligeledes med konsulent Carsten Færge om udarbejdelse af klimarapport og grønt regnskab.

- Jeg kan tydeligt mærke, at interessen er voksende. Meget endda. For to år siden var der stort set ingen henvendelser, men nu flere projekter enten under udarbejdelse eller på vej, fortæller Carsten Færge fra Maskinleverandørerne til Maskinteknik.