Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Komplekst arbejde med at omlægge flere kilometer ledninger er afsluttet
Abonnementsartikel
I Gladsaxe på Sjælland er der i de sidste tre år blevet omlagt vand- og spildevandsledninger for at gøre plads til den kommende letbane.
Arbejdet med at omlægge vand- og spildevandsledninger samt etablering af nye regnvandsledninger i Gladsaxe Ringvej og Buddingevej i Gladsaxe på Sjælland nåede for nylig sin ende.
Det oplyser vandselskabet Novafos.
Ledningsomlægningerne var nødvendige for at skabe plads til den kommende letbane, og i midten af december 2022 overdrog Novafos det sidste arbejdsareal til Hovedstadens Letbane.
I den forbindelse lyder en tak fra Novafos til entreprenør Zacho-Lind og rådgiver Rambøll for deres arbejde på projektet i Gladsaxe, fortæller projektleder hos Novafos Michael Helmark.
En del koordinering
Omlægningerne af ledningerne i området foregik i to etaper, hvor første etape omhandlede det meste af Gladsaxe Ringvej.
Projektets første etape begyndte i efteråret 2019 og blev afsluttet i midten af 2021.
Anden etape med ledningsomlægninger i Buddingevej og en lille del af Gladsaxe Ringvej gik i gang i april 2020 og stod færdigt i december 2022.
Tilbage er nu at få afsluttet nogle mindre arbejder, som først kan blive udført, når letbanens entreprenør har udført nogle af deres arbejder.
- Hele projektet med at få omlagt vores ledninger har været meget komplekst, og det har krævet meget koordinering, fortæller projektleder Michael Helmark til Maskinteknik.
I den forbindelse er der blandt andet blevet foretaget tunnelering under Buddinge Station.
Det krævede meget forarbejde og spærring af togtrafikken med indsættelse af togbusser i en weekend, hvor der blev arbejdet i døgndrift. Et arbejde som blev koordineret med Banedanmark.
- Ud over arbejdet med tunneleringen under Buddinge Station har vi arbejdet på nogle meget centrale steder på vores vandledninger og afløbsledninger, som har krævet en del intern koordinering med vores driftsafdelinger, fortæller projektlederen fra Novafos.
Fokus på kommunikation
Foruden den interne koordinering har der også været en koordinering af arbejderne med andre ledningsejere, vejmyndigheder, busoperatører, Hovedstadens Letbane og deres entreprenør.
En anden opgave, som vandselskabet har haft stort fokus på i projektet, har været kommunikation med de berørte i området.
Her har Novafos løbende informeret via deres hjemmeside, SMS-service og omdelt nabobreve, når der har været ny og interessant information om aktiviteterne.
Det sidste asfalt-slidlag
For begge projekter er der i alt blevet omlagt 4,5 kilometer vandledninger, 3,7 kilometer afløbsledninger, inklusive strømpeforing af enkelte strækninger, og 7,8 kilometer regnvandsledninger, oplyser projektleder Michael Helmark.
Under arbejdet på anden etape har der været byggeplads ved Vadgårdsbassinet på Vadgårdsvej, hvor pavillonerne på arealet er blevet fjernet. Nu er reetableringen af området med hegn og beplantning i gang.
Dette arbejde varer frem til slutningen af januar 2023.
I løbet af den kommende sommer vil det sidste fine asfalt-slidlag blive lagt på de arealer på sidevejene til Buddingevej, hvor arbejdet har stået på.
Første letbanetog i 2025
Den kommende letbane i hovedstadsområdet strækker sig 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og kommer til at køre igennem otte kommuner med stop ved 29 stationer undervejs.
Det er de danske entreprenører CG Jensen, M.J. Eriksson og Aarsleff, der får for anlægsarbejdet i de otte kommuner.
CG Jensen arbejder i kommunerne Gladsaxe, Rødovre og Herlev. Aarsleff arbejder i Vallensbæk, Brøndby og Glostrup, og M.J. Eriksson arbejder i Ishøj Kommune.
Efter planen vil det første letbanetog rulle over skinnerne i 2025.