Lyt til artiklen:

Tscherning fjerner 50 gamle dampkamre i indre by

00:00
Hastighed: ???x
02:50

Abonnementsartikel

Dampen er gået af København, og derfor skal de gamle dampkamre sløjfes helt.

Det er et par år siden, Hofor lukkede den sidste dampkanal og endegyldigt lukkede for det københavnske dampnet, der har været i gang siden 1925.

Entreprenøren Tscherning har fået opgaven med at fjerne den første etape, og det arbejde er sat i gang. Entreprenøren åbner til kamrene fra gadeplan, hvorefter dampkanalerne støbes til og selve kammeret opfyldes med genbrugsjord, inden veje og belægninger genetableres.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det drejer sig om cirka 50 kamre rundt i hele indre by. Samtidig skal vi fraskære 200 varmekanaler, der skal støbes af i begge ender ...

Projektleder Hans Møller Jensen, Tscherning

- Det drejer sig om cirka 50 kamre rundt i hele indre by. Samtidig skal vi fraskære 200 varmekanaler, der skal støbes af i begge ender, så fundamenterne reetableres, fortæller projektleder Hans Møller Jensen fra Tscherning til Maskinteknik.

Midt i trafikeret kryds

Kamrene er meget forskellige i størrelse. De mindste har et areal på blot fem kvadratmeter, mens det største fylder 218 kvadratmeter. Typisk ligger kamrene med underkanten 4,5 til 6 meter under vejbanen.

- Vi vil typisk arbejde på fire lokationer hele tiden, så der er et konstant flow, siger projektlederen der tilføjer, at entreprenøren forventer at være færdig om et års tid.

Det største dampkammer er placeret i et trafikeret kryds ved Polititorvet, så kan det ikke undgå at skabe trafikale og logistiske problemer. Netop derfor er den logistiske planlægning helt afgørende for projektet. Opgaven kræver et tæt samarbejde med både Vejmyndighederne, kommunen og de berørte brugere og beboere i området, så generne ved udgravningen bliver mindst mulige for alle parter.

rich-media-3
Tscherning åbner til kamrene fra gadeplan, hvorefter dampkanalerne støbes til og selve kammeret opfyldes med genbrugsjord. Foto: Torben Jastram.

- Vi ved, at der kommer store logistiske udfordringer, når vi starter op på de forskellige lokationer. Det løser vi ved løbende at have direkte dialog med de relevante myndigheder samt naturligvis ved god planlægning. Vi starter fx op i Tivoli her i januar, hvor de alligevel har vinterlukket, siger Hans Møller Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udføres i fire etaper

Kamre og kanaler ligger spredt i Københavns undergrund og har været brugt til at distribuere fjernvarme med damp til huse og lejligheder. Men i dag er det mere økonomisk og bedre for miljøet med vandbåren distribution af varmen, og de gamle kamre og kanaler anvendes derfor ikke længere.

For projektet kommer til at berøre nogle af de allermest centrale lokationer, når kamre ved både Tivoli, Christiansborg, Polititorvet og Amalienborg skal nedlægges.

Den samlede entreprise udføres i fire etaper, og første etape ved Lersø Parkallé på Nørrebro er afsluttet.

- Vi har et utroligt godt samarbejde med HOFOR, og det er en fornøjelse at arbejde sammen med en professionel bygherre. Vi har lært meget, og vi har samtidig haft stor fordel af vores egen praktiske erfaring med udgravning, nedbrydning, diamantskæring og jordhåndtering samt den efterfølgende reetablering af veje og belægninger, slutter projektlederen.