Lyt til artiklen:

Kan lydfortællinger øge sikkerheden på arbejdspladsen?

00:00
Hastighed: ???x
03:27

Abonnementsartikel

Et undervisningskoncept baseret på lydfortællinger viser lovende takter i forhold til at skabe opmærksomhed om sikkerhed på arbejdspladser.

Det er en helt almindelig hverdagsmorgen. En mand vågner, vækker sin dreng, spiser morgenmad, børster tænder, afleverer knægten i en daginstitution og tager på arbejde.

Sådan begynder lydfortællingen, der er produceret af Kenn Carlsen, som står bag undervisningskonceptet Safesounds.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men fortællingen tager pludselig en dramatisk drejning.

Hovedpersonen arbejder som rørlægger og kommer ud for en arbejdsulykke i forbindelse med en udgravning, hvor han bliver begravet levende. Manden overlever men brækker blandt andet begge hofter og er efterfølgende sygemeldt i halvandet år.

Historien bliver fortalt på lyd af hovedpersonen selv, og meningen er at placere modtageren i en situation, hvor sikkerhedsadfærd ikke praktiseres korrekt og en ulykke sker.

Kenn Carlsen har lavet lydfortællinger til elektrikere, landmænd, entreprenører og flere andre faggrupper, og undervisningskonceptet har til formål at ændre kultur og adfærd på arbejdspladser med henblik på øget sikkerhed og færre arbejdsulykker.

- Tilbagemeldingerne er meget positive, siger Kenn Carlsen, der nu har arbejdet med Safesounds i omtrent fem år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Traditionel undervisning om sikkerhed på arbejdspladsen har vist sig at have lille eller tæt på ingen effekt, men denne undervisningsform ser ud til at virke anderledes godt, fortæller Kenn Carlsen.

Testet på DM&E Vidensdage

Undervisningskonceptet blev afprøvet på DM&E's vidensdage i Vingsted, hvor de tilmeldte kunne prøve at lytte til et par af lydfortællingerne.

- Det var meget stærkt. Man føler sig mere involveret med den her form for undervisning. Det er lettere at koncentrere sig i forhold til traditionel undervisning, og lydene fungerer stimulerende. Man kommer automatisk til at lytte efter, fortæller Nick Schrøder, der driver sit eget entreprenørfirma og afprøvede lydfortællingen under vidensdagene.

- Du får ikke noget, der er stærkere end det her. Alle modtagere bliver ramt på den samme måde rent følelsesmæssigt. De ser hændelsen for sig. Måske kommer de endda til at tænke på engang, hvor det var lige ved at gå galt for dem selv, siger Kenn Carlsen.

Under vidensdagene i Vingsted var det tydeligt, at deltagerne var meget optagede af lydfortællingen, mens den blev afspillet. Efterfølgende blev de inddelt i grupper, hvor man kunne tale frit om emnet og ens egne oplevelser, og snakken ville næsten ingen ende tage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg har undervist i over 20 år, og jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Kenn Carlsen.

Resultater ser lovende ud

Og det er ikke kun Kenn Carlsen selv, der er begejstret for undervisningskonceptet.

Arbejdsmiljøforskningsfonden har nemlig tildelt midler til at forskere fra Aarhus Universitet, Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Tampere Universitet (Finland) til i de næste 2-3 år at forske i Safesounds-metoden. Projektets formål er at videreudvikle et nyt sikkerheds- og arbejdsmiljøundervisningskoncept - LYT, og at afprøve og evaluere de potentielt langvarige effekter af dette.

De umiddelbare resultater viser, at deltagerne ikke i samme grad som ved traditionel undervisning yder modstand. Undervisningen lægger desuden op til refleksion over adfærd - også efter undervisningen. Resultaterne viser også, at lydfortællingerne fungerer som fælles referenceramme i gruppediskussioner - også efter undervisningen.

- Forskerne mener, at det ser positivt ud, siger Kenn Carlsen.