Lyt til artiklen:

Fræsetoget på ny rundtur i Danmark

00:00
Hastighed: ???x
01:51

Abonnementsartikel

Banedanmark er igen i gang med natlig vedligeholdelse af jernbanenettet.

Skinnefræseren er tilbage i Danmark, hvor den skal fræse små revner i skinnerne væk, inden revnerne når at vokse sig store. Første stop på den store vinter- og forårsrundtur er skinnerne på og omkring Storebæltsbroen og herefter drager skinnefræseren på turné i det ganske land.

Fræsetoget fjerner en stor del af de revner, der med årene opstår på kørekanten af skinnerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen pr. passage. Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren. Dermed forlænges skinnernes levetid, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Det kræver 1-3 passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.

Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.

Klargøres om dagen

Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten, siger Pernille Skovrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.