Lyt til artiklen:

Støbehaller ved Femern nærmer sig færdiggørelse

00:00
Hastighed: ???x
02:58

Abonnementsartikel

I 2. kvartal forventer man at kunne påbegynde støbningen af de første segmenter til Femern-forbindelsen.

Solen skinner på de enorme, hvide halbygninger ved Rødbyhavn på Lolland, hvor tunnelsegmenterne til fremtidens Femern-forbindelse skal støbes.

Efter et enormt etableringsarbejde er man nu snart så langt med opbygningen af de 250 meter lange haller, at man kan ane åbningen af de første to produktionslinjer i horisonten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Produktionslinje 3 og 4 er længst fremme, men de er stadig under opførelse. De områder, der skal håndtere selve armeringsarbejderne, er næsten færdige, og der er vi i gang med at binde de første bure op. Men hvis vi kigger længere ned i hallen, så er vi stadig i gang med at samle de forme, hvori støbningen skal foregå, fortæller Anders Gert Wede, der er Construction Area Manager hos Femern A/S.

Skal bruge mange mand

Når produktionen af segmenterne skal igangsættes i de fem produktionslinjer, bliver der brug for rigtig mange hænder. Det er en af de helt store udfordringer på projektet.

rich-media-2
Anders Gert Wede. Arkivfoto: Tim Søgaard.

- Vi skal støbe i 30 timer i træk i fem produktionslinjer, så vi kommer til at skulle bruge ufatteligt meget mandskab i hallerne her. Det er svært at oplære så mange mennesker i arbejdet og opretholde den samme kvalitet mellem de skiftende hold, fortæller Anders Gert Wede.

Store byggeklodser

Til at producere elementerne til tunnelen skal der bruges omtrent 360.000 tons stål. Stålet sejles ind til en havnekaj ved byggepladsen. Herfra bliver det transporteret til en svejsehal, hvor materialet klargøres til at indgå i elementproduktionen.

- Produktionen kommer til at foregå sådan, at vi modtager vores rå armeringsstænger nede i bunden af produktionslinjerne, så binder man først bunden af formen op til vores bure. Derefter rykker man segmentet et felt frem. Her monterer man væggene og toppen, hvorefter den vil blive rykket endnu et skridt frem. Det er et bufferområde. Derefter vil segmentet blive trukket videre ned i støbeområdet, fortæller Anders Gert Wede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Produktionshallerne er inddelt i forskellige klimazoner. Inde i støbeområdet vil der være et kontrolleret miljø, hvor man kan styre og opnå de optimale forhold for støbeprocessen.

Det kræver ni segmenter at konstruere ét tunnelelement på 217 meter.

- Når segmenterne kommer ud af hallen, skal elementet klargøres til at blive skibet ud. Det foregår i flere processer. Der sættes endeskodder i, så elementerne er vandtætte, og så laver vi en sammenspænding af elementerne, sådan at de kan transporteres ud på havet. Derefter vil elementerne blive trukket videre ud i bassinområderne. Det foregår ved hjælp af store wirer, fortæller Anders Gert Wede.

Som det ser ud nu, forløber arbejdet efter planen, og dermed ser det ud til, at elementfabrikkerne snart kan tages i brug, om end det vil tage noget tid før alle fem produktionslinjer er oppe i fulde omdrejninger.

- Lige nu styrer vi hen imod at påbegynde støbning af de første segmenter i 2. kvartal 2023, siger Anders Gert Wede.