Lyt til artiklen:

Skinnefræser har fræset Storebælts jernbaneskinner

00:00
Hastighed: ???x
02:01

Abonnementsartikel

Den særligt udstyrede skinnefræser skal sikre, at jernbaneskinnerne bliver holdt fri for små revner.

I alt har 33,9 kilometer jernbaneskinner på strækningen mellem Nyborg på Fyn og Korsør Station på Sjælland været under kyndig behandling af den særligt udstyrede skinnefræser.

Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dermed er første stop på den østrigske skinnefræsers tur rundt i Danmark klaret, da det planlagte fræsearbejde på skinnerne over Storebæltsbroen nu er afsluttet.

- Alt i alt gik skinnefræsningen efter planen, og vi står tilbage med et godt resultat, siger direktør for Teknisk Drift & Vedligehold hos Sund & Bælt, Bjarne Jørgensen, i pressemeddelelsen.

- Når vi har et mere detaljeret indblik i skinnernes tilstand, kan vi nemlig hurtigt i processen udpege og udbedre mindre skader, inden skinnernes tilstand kræver en omkostningstung udskiftning, siger direktøren.

Længere levetid med inspektions-system

Den særligt udstyrede skinnefræser skal sikre, at jernbaneskinnerne bliver holdt fri for små revner, så skinnerne får forlænget levetiden til gavn for både klima og økonomi.

Fræsetoget på ny rundtur i Danmark

Se også:

Fræsetoget på ny rundtur i Danmark

Vedligehold af jernbanenettet er nemlig en ressource-tung opgave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med rådgiver COWI foretaget en tværgående analyse af den enorme mængde data fra inspektions-systemet IRISSYS om skinnernes og banens aktuelle tilstand.

Inspektions-systemet udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand, hvilket gør det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne.

rich-media-5
Skinnefræseren har to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Foto: Sund & Bælt.

Sammen med en målrettet fræsestrategi kan det ifølge Sund & Bælt betyde, at skinnerne får levetider på op til 60 år, som svarer til en fordobling - afhængig af ydre betingelser såsom trafikbelastning.

Bliver jernbaneskinnernes levetid fordoblet, vil det ifølge Sund & Bælt reducere vedligeholdelses-omkostningerne med flere millioner kroner årligt og sænke klimatrykket markant.

Næste fræsearbejde er planlagt på Sund & Bælts jernbaneskinner på Øresundsbanen og vil foregå i april 2023.