Lyt til artiklen:

Sporrenovering skal koste 800 millioner kroner

00:00
Hastighed: ???x
03:01

Abonnementsartikel

Østbanen på Sjælland trænger til en kærlig hånd, og renoveringens anden udbudsrunde er nu afsluttet.

798 millioner kroner.

Det er prisen, der skal betales, såfremt Region Sjælland vil have Østbanen på Sjælland renoveret. Projektet har været i udbud for anden gang, og en endnu unavngiven tilbudsgiver har altså vundet udbuddet med en pris, der ligger knap 200 millioner kroner over den økonomiske ramme, som regionen havde opstillet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Af den grund skal politikerne i regionsrådsudvalget nu tage stilling til, om de vil gennemføre renoveringen.

Det er Lokaltog, der har stået for at gennemføre udbuddet på opgaven. Det gjorde de første gang tilbage i 2021. Dengang lød det vindende tilbud på 1,1 milliarder kroner. Det er omtrent 590 millioner kroner mere, end hvad regionsrådet dengang havde budgetteret med. Af den årsag og efter anbefaling af Lokaltog/Movia, valgte politikerne derfor at genudbyde opgaven med en ændret tidsplan og tilpasset indhold.

Lokaltog modtog tre endelige tilbud fra de tre virksomheder Spitzke, Strukton og Swietelsky. Den vindende tilbudsgiver har slået de andre konkurrenter på pris, fremgår det af et notat fra Lokaltog.

De 798 millioner kroner ligger dog stadig over Lokaltogs skønnede interval på mellem 685 - 782 millioner kroner. Det skal ses i lyset af, at priserne er steget, siden opgaven blev genudbudt i juni 2022. Prisen inkluderer et usikkerhedstillæg på 12 procent.

Lokaltog skriver, at beløbet indeholder udgifter til alle de arbejder, der skal gennemføres som en del af renoveringen. Region Sjælland har allerede tidligere politisk godkendt igangsættelsen af en række opgaver og afholdt udgifterne hertil. Det gælder blandt andet rådgivning, gennemført udbud af skinner, sveller og sporskifter samt opstart af renovering og reetablering af afvandingsgrøfter. Region Sjælland har således allerede betalt cirka 101 millioner kroner af de samlede udgifter til renovering af Østbanen og flytning af Rødvig Station.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal til afstemning mandag

Hvorvidt regionen vælger at takke ja til det valgte tilbud vil blive besluttet, når rådet mødes for at diskutere sagen mandag. Allerede nu har regionsrådsformand Heino Knudsen (S) dog tilkendegivet sin klare holdning til sagen:

- Vi skal igangsætte renoveringen, og få lagt de nye skinner hurtigst muligt! Den endelige pris for den samlede renovering er endt på hele 798 millioner kroner. Det er mange penge og flere hundrede millioner mere end forudsat fra starten. Når jeg så alligevel mener, at vi skal sætte i gang med det samme, så skyldes det, at vi for alle vores mange brugere af Østbanen, har behov for at få lagt nye skinner hurtigst muligt, så vi kan sikre hurtig og stabil kørsel på banen, skriver han på sin facebookprofil.

Såfremt regionsrådet takker ja til det valgte tilbud, regner man med, at sporrenoveringen er gennemført sommeren 2024.