Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
E45-udvidelse med masser af genbrugsasfalt
Abonnementsartikel
Colas A/S har opgaven med udskiftning af asfaltlag på syv kilometer af Østjyske Motorvej nord for Horsens.
Asfalten på de fire eksisterende spor på Østjyske Motorvej - på strækningen fra Horsens Nord til Ejer Bavnehøj - er i ringe stand og skal fra Påske og frem til sommerferien udskiftes.
- Udskiftning af asfalten er første del af den store opgave med at udvide motorvejen til seks spor. Men for ikke at lægge alt for meget arbejde oven i hinanden, når de ekstra spor skal etableres, har vi valgt at løse nogle af opgaverne allerede nu, fortæller projektleder John Kjærsgaard fra Vejdirektoratet.
Opgaven er lagt i hænderne på Colas A/S, som de kommende ca. tre måneder skal skifte det knap 30 cm tykke asfaltlag på den syv kilometer lange strækning.
Projektet indebærer brug af BSM (Bitumen Stabiliseret Materiale) i stedet for traditionel asfalt, og det er første gang Vejdirektoratet vælger denne grønne metode i så stor skala.
Den eksisterende asfalt fræses af og køres til et blandeværk, hvor der tilsættes lidt nyt bindemiddel. Herefter transporteres materialet tilbage til strækningen, hvor det udlægges som et nyt bærelag med næsten 100 procent genbrugsmaterialer. Fordelene ved at genbruge asfalten er særligt den store besparelse i CO2, da BSM-materialet ikke skal varmes op under blandeprocessen. Desuden sparer man også på de råstoffer, som indgår i asfalten, og som er ved at være en mangelvare i Danmark.
- Vi går nu i gang med nogle forberedende arbejder, som strækker sig frem til Påske. Og efter Påske starter så den egentlige udskiftning på de eksisterende vejbaner, siger John Kjærsgaard.
Han tilføjer, at Vejdirektoratet samtidig gør klar til udbud, som retter sig mod den egentlige udvidelse til seks spor.
- Vi skal blandt andet udbyde nogle nye broer. De eksisterende skal nedrives, for de er ikke bygget til seks spor, siger han.
Ifølge John Kjærgaard begynder arbejdet med udvidelsen i begyndelsen af 2024.
Ud af de i alt 90.000 tons asfalt, der skal bruges på strækningen, bliver de 60.000 tons genbrugsasfalt.