Lyt til artiklen:

Cirkulær brug af råstoffer kan spare CO2 og reducere omkostninger

00:00
Hastighed: ???x
03:00

Abonnementsartikel

Råstoffers cirkulære potentiale i infrastruktur er omdrejningspunktet i Swecos nyeste Urban Insight-rapport.

Arkitekt- og ingeniørvirksomheden Sweco sætter fokus på jordens jomfruelige ressourcer i deres nyeste Urban Insigt-rapport"Cirkular Materials in infrastructure - The road to a decarbonised future".

Rapporten handler om råstoffer som sand, grus og sten og mulighederne for større genanvendelse. Det skriver Sweco i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvert år udvinder Europa 4,2 milliarder tons tilslag, hvilket er en mængde svarende til at dække hele Danmark med et 33 centimeter tykt lag af sand, sten og grus.

Råstofmangel kan sætte stopper for kæmpeprojekter

Se også:

Råstofmangel kan sætte stopper for kæmpeprojekter

I dag er syv procent af den europæiske råstofsektor cirkulær, men ifølge European Aggregates Association er det muligt at øge niveauet til 20 procent.

Ved at gøre det, vil det kunne reducere omkostningerne forbundet med nye råstoffer med op til 45 milliarder kroner og spare 546 millioner tons tilslag hvert år, skriver Sweco i pressemeddelelsen.

Det svarer stort set til den mængde tilslag, som Tyskland udvinder hvert år.

Mere værdi ud af materialerne

Danmark er god til at genanvende råstoffer, men måden at gøre det på kan blive meget bedre. Det fortæller erfaren geoteknisk specialist i Sweco i Kolding Peter Stockmarr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er allerede stærke systemer til at sortere og genanvende byggeaffald og overskudsjord i Danmark, så i den sammenhæng er vi fint med. Men vi kan få langt mere værdi ud af materialerne, end vi gør i dag, siger Peter Stockmarr i pressemeddelelsen.

Grusgrav får ophævet opsættende virkning af klage

Se også:

Grusgrav får ophævet opsættende virkning af klage

Når der bliver sorteret byggeaffald, så skal det blive gjort bedst muligt, fortæller han.

- Nedslidte murstenstegl skal eksempelvis ikke blandes med stærke tagtegl - det giver et ringe produkt. Hvis muligt skal materialerne derudover genanvendes på projekter i nærområdet, for det er den lange transport af blandt andet overskudjord, der koster på CO2-regnskabet og pengepungen, siger Peter Stockmarr.

- Det er noget, vi hjælper med i Sweco, fortæller han.

Én procent til forskel

I Urban Insight-rapporten ser Sweco nærmere på to europæiske jernbaneprojekter og på, hvad cirkulære foranstaltninger kan blive brugt til at reducere emissioner og omkostninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sweco oplyser, at for et stort jernbaneprojekt i Europa vil en reduktion på blot én procent skære 347.000 kilometer af transporten af tilslag, hvilket vil spare 3,2 millioner euro og 1.500 ton CO2.

Fra overskudsjord til støjskærme

Se også:

Fra overskudsjord til støjskærme

- Det er muligt at opnå en reduktion på én procent gennem cirkulære foranstaltninger i mange projekter, og potentialet er meget større end det, siger teamleder for affald og ressourcer hos Sweco i Sverige, Kiran Larsson.

Derefter kan de marginale gevinster blive omsat til betydelige fordele - både miljømæssigt og økonomisk, lyder det fra Sweco.

Betonaffald bliver til råvarer hos RGS Nordic

Se også:

Betonaffald bliver til råvarer hos RGS Nordic

Med rapporten forsøger Sweco at sætte skub i den cirkulære omstilling i deres infrastrukturprojekter. Det gør virksomheden blandt andet ved at præsentere en række forslag til handlinger indenfor områderne:

  • Regulering og vejledning, indkøb og specifikationer
  • Samarbejde, anvendelse af data og digitale værktøjer
  • Finansielle instrumenter og incitamenter samt planlægning