Lyt til artiklen:

Glemt asfaltbelægning er både miljørigtig og holdbar

00:00
Hastighed: ???x
02:41

Abonnementsartikel

Pankas vil udbrede kendskabet til den glemte asfaltløsning TB-k.

Ny LCA-undersøgelse fra LCA.no viser, at TB-k-asfaltbelægninger har klare fordele over mere gængse belægningsløsninger. Analysen viser således, at tyndtlagsbelægningsløsningen PANgrip fra Pankas udleder 38 procent mindre CO2 sammenlagt ved produktion og udlægning end et ordinært slidlag (SMA 8). Hertil har PANgrip op mod 30 procent længere levetid uden at koste mere, og kan udlægges ved kun én arbejdsgang og derved gøre det muligt hurtigere at få bilerne tilbage på vejen. Det skriver Pankas i en pressemeddelelse.

Idéen om at styrke vejlag med tynde og slidstærke asfaltbelægninger, såkaldte TB-k'er, er dog slet ikke ny. Den er tværtimod over 30 år gammel, hvor ønsket om nye tyndlagsbelægninger blev fremsat i kommunale udbud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Efterspørgslen var dog kortvarig, da kun få danske asfaltproducenter havde produktionsapparat- og maskiner til at fremstille og udlægge produktet. Sidenhen er TB-k-løsningerne i det store hele gledet i baggrunden hos kommunerne på bekostning af mere konventionelle og lettilgængelige asfalttyper.

Vil udbrede kendskabet

Med LCA-undersøgelsen som bevis ønsker Pankas nu at udbrede budskabet om den glemte asfaltbelægning, så TB-k-løsningerne igen kan indgå som en mulighed i offentlige vejlægningsudbud.

- Vi er meget glade for, at vi nu har et konkret bevis på det, vi har vidst i over 30 år: At TB-k-belægningerne bør tages alvorligt som et holdbart og miljørigtigt valg i udbud. De passer perfekt ind i den grønne omstilling, som den offentlige sektor så brændende ønsker. Derfor vil vi gå forrest for at udbrede den nye viden og kendskabet til belægningstypen, siger Kim Krøis, direktør Pankas Danmark, og tilføjer:

- Som udgangspunkt skal man som bygherre og rådgiver selvfølgelig stadig finde den rette løsning, som bedst passer til udbudsmaterialets beskrivelse af holdbarhed, funktionalitet, bæredygtighed og pris. Med den nye undersøgelse kan vi bevise overfor kommunerne, at PANgrip og lignende TB-k'er som minimum bør tages med i overvejelserne fremover.

Benyttet i Hillerød

Selvom LCA-undersøgelsen først lige er offentliggjort, har de første offentlige kunder allerede anvendt PANgrip. Siden 2021 har en sammenslutning af kommunerne Hørsholm, Hillerød, Allerød, Frederikssund, Gribskov og Halsnæs haft Pankas som leverandør på vejarbejder, hvilket har ført til, at afdelingen for Trafik, Vej og Park i Hillerød Kommune i 2022 udlagde over 40 kilometer ny asfalt, hvoraf cirka en fjerdedel er belagt med et slidlag PANgrip.

rich-media-3
Afdelingen for Trafik, Vej og Park i Hillerød Kommune udlagde i 2022 over 40 kilometer ny asfalt, hvoraf cirka en fjerdedel er belagt med et slidlag PANgrip. Pressefoto.