Lyt til artiklen:

Zeppelin: Nul-emission kræver bedre brændstof infrastruktur

00:00
Hastighed: ???x
03:42

Abonnementsartikel

El- og brint-maskiner bliver først for alvor en succes, når vi får løst alle udenoms-udfordringer, lyder det fra Zeppelin Danmarks direktør.

Caterpillar har også kastet sig helhjertet ind i udvikling og produktion af nul-emissions maskiner. På Bauma præsenterede den amerikanske gigant således fire prototyper på el, hvoraf de første to ser ud til at ramme markederne senere i år. I første omgang handler det om en kompakt læssemaskine (906) samt en mingraver i to-tons klassen (301.9).

I løbet af et par år forventer producenten at være klar med større grave-/læssemaskiner på el.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er stadig store udfordringer med fremstilling, opbevaring og distribution af både el og brint til maskinerne.

CEO Henrik Stordal, Zeppelin Danmark

Transformationen i gang

Den danske Cat-importør Zeppelin ser frem til at kunne tilbyde kunderne de første elektriske maskiner.

- Caterpillar og Zeppelin er ikke first mover på el-maskiner, men selvfølgelig skal vi være med. Vi har været lidt afventende, men til gengæld kommer vi nu med en løsning, vi kan stå inde for, siger CEO Henrik Stordal fra Zeppelin Danmark og tilføjer:

- Jeg vil gerne pointere, at det for så vidt ikke er noget problem at producere maskiner, der kan køre på el eller brint, men man skal som kunde bare ikke tro, at anskaffer man sig en maskine med disse teknologier, så er alt godt. Der er stadig store udfordringer med fremstilling, opbevaring og distribution af både el og brint til maskinerne. Så indtil det er løst, gør vi alt for at optimere og udvikle vores dieseldrevne maskiner, så de udleder så lidt co2 som overhovedet muligt. Og der er Caterpillar helt fremme i forreste række, siger han til Maskinteknik.

rich-media-3
Vi har været lidt afventende, men til gengæld kommer vi nu med en løsning, vi kan stå inde for, siger Henrik Stordal. Arkivfoto: Jørgen Ahler.

Transformationen er i gang - også hos den amerikanske maskinproducent, men i første omgang øver Caterpillar sig på de mindre maskiner, og så kommer de større el- og brint-maskiner senere.

- Det batter jo ikke rigtig for alvor noget, før alt det uden om maskinen også er på plads. Batterierne skal være af god kvalitet, og så skal det være muligt at oplade, hvor maskinerne bruges, fastslår han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For naturligvis hjælper det ikke meget at køre på el, hvis man så starter en dieselgenerator for at kunne lade den op.

Brint i 2027

I forhold til brint forventer Henrik Stordal ikke, at man vil se maskiner i bybilledet før engang omkring 2027 eller senere. Og det selvom flere producenter allerede nu er klar med løsninger. For eksempel har Develon proklameret, at man vil opstarte egentlig serieproduktion af brintmaskiner fra 2025, og hos JCB er man allerede klar med en brint forbrændingsmotor til flere entreprenørmaskiner, ligesom den engelske producent også har lavet et mobilt tankmodul, der kan forsyne maskinerne på byggepladsen.

JCB brintmotor fik ConExpo-premiere

Se også:

JCB brintmotor fik ConExpo-premiere

- Men vi mangler steder at producere brinten i større skala, og vi mangler infrastruktur til at få brinten ud, siger direktøren.

Prisen forskrækker

Andre aspekter i overgangen til el-maskiner er dels indkøbsprisen, dels kundernes interesse og dels batteriernes levetid.

- El-maskinerne er stadig forholdsvis dyre i indkøb, men jo mere der opskaleres, jo mere kan vi forvente at prislejerne nærmer sig de traditionelle maskiner. Lige nu er det svært at overbevise kunderne om, at merprisen på el kan forsvares - trods det at alle naturligvis ønsker at gå den bæredygtige vej. Men det skal stadig være en business-case, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Batterier skal leases

Zeppelin forventer at gå i markedet med el-maskinerne, hvor der bliver tale om at lease batterierne i stedet for at sælge dem til kunden.

- Ved leasingmodellen sikrer vi, at kunden har de bedste batterier, og vi kan skifte dem i takt med at de bliver bedre - i det mindste indtil vi er sikre på, at teknologien holder. For vi ønsker naturligvis ikke klagesager, hvor kunden kan sige, at vi ikke holder det vi lover mht. kapacitet, fortæller Henrik Stordal.