Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Sidste syv kilometer af Vestfynske Motorvej får asfalt
Abonnementsartikel
Frem til midten af juli bliver der udført profilopretning af kørebanen og udlagt nyt slidlag på motorvejen.
De kommende måneder vil lastbiler med asfalt køre i pendulfart til Fynske Motorvej, og asfaltmaskinerne vil dampe derudaf for at få færdiggjort de sidste syv kilometer af udbygningen af motorvejen.
Det er strækningen mellem Aarup og Ejby, der nu bliver gjort helt færdig. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
- Når dette asfaltarbejde er udført, når vi en stor milepæl, for så er vi helt færdige med sideudvidelsen af Fynske Motorvej med tre spor i hver retning hen over Vestfyn, og det er med kørekomforten helt i top, siger projektchef Robin Højen Madsen i pressemeddelelsen.
Delvist genbrugsasfalt
Det nye slidlag bliver en klimavenlig type, som delvist består af genbrugsasfalt.
Den egenskab der gør asfalttypen klimavenlig er, at friktionen mellem dæk og vej er reduceret sammenlignet med en traditionel asfalttype, hvilket giver en brændstofbesparelse for trafikanterne. Friktionen er lavere, uden at vejgrebet bliver mindsket.
- Når asfaltarbejdet er gennemført i juli, er vi færdige med udbygning af Fynske Motorvej på vejarealet. Men vi bliver i området, da vi blandt andet skal have sat støjskærme og vildthegn op udenfor motorvejen, siger projektchefen.
Udført i dagstimerne
Det er M. J. Eriksson og Colas A/S, som er entreprenører på asfaltopgaven for Vejdirektoratet.
Asfaltarbejdet bliver primært udført i dagstimerne, og kun få opgaver bliver udført som natarbejde, herunder asfaltarbejder ved rampeanlæg 55 Aarup og visse slidlagsarbejder øst for rampeanlæg 55 Aarup, oplyser Vejdirektoratet.
I sidste uge gik entreprenørerne i gang med at forberede asfaltarbejdet mellem Aarup og Ejby, og samtidig blev der gennemført en trafikomlægning.
I denne uge bliver den gamle asfalt fræset af, og derefter kan entreprenørerne gå i gang med udlægning af ny asfalt. Dog er arbejdet meget afhængigt af vejret, og der kan ske ændringer i tidsplanen, gør Vejdirektoratet opmærksom på.
Arbejdet på motorvejen bliver udført ved at samle alle vognbaner i samme vejside, hvorved modsatte vejside kan blive gjort færdig i én arbejdsgang.
Når entreprenørerne er færdige i den ene side - forventeligt omkring udgangen af maj - bliver en ny trafikomlægning gennemført, så asfaltarbejderne kan gentage opgaverne i den modsatte side af motorvejen.
Omkring 75.000 køretøjer benytter dagligt Fynske Motorvej.
Når udbygningen er helt færdig, sparer trafikanterne anslået 28 timer på årsbasis mellem Nørre Aaby og Odense V, hvis de kører i myldretiden. Det svarer til otte minutter om dagen, lyder det.
Udbygningen af Fynske Motorvej gik i gang i 2019, oplyser Vejdirektoratet.