Lyt til artiklen:

NCC miljøvaredeklarerer alle råstoffer

00:00
Hastighed: ???x
03:48

Abonnementsartikel

Optimeret brug af maskiner i grusgrave boner positivt ud på materialernes EPD'er. Beregning giver også anledning til at se processerne efter i sømmene, mener NCC.

Strammere krav til byggematerialers klimapåvirkning har fået NCC til for flere år siden at igangsætte en omfattende miljøvaredeklaration (EPD - Environmental Product Declaration) af alle sten- , grus- og sandmaterialer, der udvindes fra koncernens egne grusgrave samt de søpladser, hvor de sejlende sandsugere afleverer deres materialer. Det sker med en standardiseret metode, der er certificeret af Bureau Veritas.

Ifølge NCC er koncernen først i Danmark til at udføre dette arbejde. Det handler især om, at man i vores skandinaviske broderlande er længere i processen, og da NCC er en svensk koncern, har man besluttet også at gennemføre processen i den danske afdeling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag er det allerede sådan, at Vejdirektoratet uddeler bøder ved manglende EPD'er

Teknisk chef Lars Møller Nielsen, NCC Industry, Råstoffer

- Det er et enormt projekt, som vi satte i gang for et par år siden, og vi forventer at være færdige om to-tre år. Men det er jo ikke noget, der bare skal gøres en gang, for i takt med at processer og materiel ændrer sig, skal elementerne på den enkelte plads genberegnes på et senere tidspunkt, fortæller teknisk chef for Råstoffer under NCC Industry, Lars Møller Nielsen, til Maskinteknik.

Dieselforbrug fylder meget

P.t. har NCC Industry, Råstoffer beregnet EPD'er på seks af koncernens 18 grusgrave og søpladser. Yderligere tre er på vej senere på året.

Noget af det, der for alvor fylder noget i beregningerne er dieselforbrug i forhold til CO2-udledning. Ikke mindst når det kommer til maskinernes kørsel og tomgang i grusgravene. Det har betydet, at man ved at ændre store læssemaskinernes kørselsmønstre, kan ændre positivt på CO2-udledningen.

rich-media-3
Arkivfoto: Jørgen Ahler.

- Når det kommer til vores søpladser, hvor sandsugerne losser deres materialer, er der også andre faktorer i spil. Det handler blandt andet om, hvor vi pumper sandet op - om det for eksempel er i Nordsøen eller Østersøen. Det handler også om, hvor stort skibet er. I det hele taget er transport en markant faktor, siger Lars Møller Nielsen.

Krav fra vejdirektoratet

I 2021 gik koncernen i gang med en lignende øvelse for NCCs asfaltfabrikker. Det skete i samarbejde med den øvrige asfaltbranche. På den måde kan de udførende på for eksempel motorvejsbyggerier indkøbe miljøcertificerede produkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Efterhånden skruer både kommuner og især Vejdirektoratet op for kravene til brug af EPD'er, hvis man som entreprenør vil byde ind på licitationer. I dag er det allerede sådan, at Vejdirektoratet uddeler bøder ved manglende EPD'er, siger han.

EPD'erne bliver udarbejdet i et tredje-parts verificeret værktøj, som er udviklet af LCA.no. Beregningsmetoden er ens for alle i asfaltbranchen og er udført som branche EPD'er efter den europæiske standard og medregner miljøpåvirkningen fra råstofudvinding, transport og produktion.

NCC er også klar med de første verificerede produktspecifikke EPD'er. Det er en deklaration, der udformes for et konkret produkt fra en bestemt producent. Den kan derfor godt adskille sig fra andre producenters EPD for et tilsvarende produkt.

Undgår transportvejen

Derfor kan EPD'er på asfalt, der er produceret på en fabrik, som bruger råstoffer fra en nærtliggende grusgrav, opnå en lavere CO2-udledning, når det kommer til transport. Det gør sig for eksempel gældende for NCCs asfaltfabrik ved Kalundborg, som ligger tæt ved Nyrand grusgrav.

- Vores asfaltfabrik i Gammelrand får materialer fra vores grusgrav, der ligger på nabogrunden. På den måde undgår vi transportvejen, og det vil alt andet lige have en positiv indflydelse på den pågældende EPD, fortæller Susanne Carlsen, der er miljø- og kvalitetskoordinator i NCC Industry, Asfalt.