Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Boret tunnel udelukket under Marselis Boulevard
Abonnementsartikel
Vejdirektoratet har i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen på projekt tunnel under Marselis Boulevard undersøgt fire forskellige udførelsesmetoder, og kan allerede nu udelukke en boret tunnel på projektet.
Vejdirektoratet har undersøgt fordele og ulemper ved fire forskellige udførelsesmetoder for en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. De undersøgte metoder er en tunnel støbt i åben udgravning udført etapevis, tunnel i to etager, kort boret tunnel og lang boret tunnel. De fire tunnelføringsforslag er blevet sammenlignet og vurderet ud fra 12 kriterier med hovedvægt på nabo- og trafikale gener, sammenhæng med projekter i området, vejløsning i drift, tunnelsikkerhed, CO2 udledning og økonomi.
- Der er fordele og ulemper ved alle fire metoder, men helt overordnet så er en tunnel støbt i åben udgravning billigere end de borede løsninger, og faktisk er de borede løsninger forbundet med så høj en pris, at det vil medføre en væsentlig overskridelse af det anlægsoverslag, der er vedtaget i Infrastrukturplan 2035. Derfor udelukker vi allerede nu de borede løsninger fra projektet, siger René Juhl Hollen, projektleder i Vejdirektoratet.
En anden udfordring ved en boret tunnel er, at vejen ind og ud ad tunnelen vil blive meget stejl, hvilket har betydning for sikkerheden og kapaciteten i tunnelen. Blandt andet kan det medføre, at lastbilerne taber fart på vej op af tunnelen, med øget risiko for kollisioner, hvilket er kritisk i en tunnel.
En kort boret tunnel er 50 procent dyrere end en tunnel støbt i åben udgravning, og en lang boret tunnel er 80 procent dyrere end en tunnel støbt i åben udgravning.
Vejdirektoratet og Aarhus Kommune vil i fællesskab finde frem til de gode løsninger på trafikafviklingen. Under hele anlægsperioden vil der være et spor farbart i hver retning.
I den kommende tid vil Vejdirektoratet undersøge forskellige andre løsninger, der kan aflaste trafikken. Man forventer at kunne sige mere i 2024.